Kunnasta maakuntaan: Kuntaliiton opas uudistuksen toteuttamisesta ilmestynyt

Kuntaliitto julkaisi oppaan sote- ja maakuntauudistuksen siirtymävaiheen toteuttamiseksi. Julkaisu sisältää aikataulujen lisäksi käytännönläheistä opastusta uudistuksen valmisteluun alueilla ja kunnissa.

Oppaan aihealueina ovat mm. väliaikaishallinnon järjestelyt, tukipalvelut, ICT ja tietohallinto, sopimusten laadinta, kiinteistö- ja omaisuusjärjestelyt, pelastuslaitokset, henkilöstöasiat sekä viestintä.

Julkaisu on ladattavissa maksutta

– Sote- ja maakuntauudistukseen liittyvä lainsäädäntö on vielä valmisteilla ja isotkin muutokset mahdollisia. Lisäksi valmistelussa on suuri määrä lainsäädäntöä, jotka liittyvät maakunnille siirtyvien tehtävien sisällölliseen uudistamiseen. Opas on valmisteltu hallituksen esityksen ja lakiluonnosten perusteella. Tarkoituksena on luoda kokonaiskuva asioista, joita kuntien on tarkoituksenmukaista ennakoida ja joihin on perustelua valmistautua jo siirtymävaiheen aikana, oppaan toimittanut Kuntaliiton johtava lakimies Kirsi Mononen sanoo.

Jokaisen aihealueen lopussa on muistilista tärkeimmistä huomioitavista asioista sekä lisätietoja antavien asiantuntijoiden yhteystiedot.

Maakuntien opasta eli tiekarttaa päivitetään parhaillaan Kuntaliiton ja ministeriöiden yhteistyönä. Seuraava päivitetty versio siitä julkaistaan maalis-huhtkikuun vaihteessa.