Kuntasektorilla käyttöönottovelvoite Suomi.fi palveluihin tänä vuonna

Kansallisessa palveluarkkitehtuuriohjelmassa (KaPA) rakennetaan Suomelle digitaalisen infrastruktuurin, joka parantaa merkittävästi kansalaisille ja yrityksille tarjottavia julkishallinnon palveluita. KaPAsta tuotetaan yhteisiä sähköisen asioinnin tukipalveluita, joita kutsutaan Suomi.fi -palveluiksi.

Laissa hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) velvoitetaan myös kuntia ja kuntayhtymiä käyttämään tukipalveluita eli Suomi.fi-palveluja. Palveluiden käyttöönottovelvoite tulee jo tänä vuonna, joten viimeistään nyt pitää ryhtyä toimeen.

Kuntaliittoon perustettu Kunta-KaPA toimisto tukee ja edesauttaa kuntasektorin Suomi.fi -palveluiden käyttöönottoa. Kunta-KaPAn tarjoama neuvonta on maksutonta. Kunta-KaPA järjestää teematyöpajoja sekä alueseminaareja. Autamme myös rahoitushakemuksiin liittyvissä asioissa.

Mistä aloittaa?

Suomi.fi-palvelutietovaranto (PTV) käyttöönottovelvoite 1.7.2017 mennessä​

Palvelutietovaranto on keskitetty kansallinen tietovaranto, johon organisaatiot tuottavat asiakaslähtöiset kuvaukset palveluistaan. Laki (571/2016) velvoittaa kuntia ja kuntayhtymiä kuvaamaan vähintään lakisääteiset palvelunsa Palvelutietovarantoon 1.7.2017 mennessä. Palvelutietovarannon käyttöönotto vie arviolta 3-7 kuukautta. Väestörekisterikeskus järjestää runsaasti koulutuksia PTV-työn tukemiseksi. Kunta/kuntayhtymä voi varata myös oman kaksituntisen PTV-työpajan työn käynnistyksen tueksi. Työpajat nyt varattavissa PTV-koulutukset -sivustolta. VM tukee taloudellisesti PTV:n käyttöönottoa. Tukisumma määräytyy kuntakoon mukaan. Lisätietoja: http://vm.fi/palveluarkkitehtuuri-tukea-liittymiseen

Suomi.fi -tunnistus, Vetuma-asiakkaiden siirtyminen 30.9.2017 mennessä