Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat -kilpailu Kuntamarkkinoilla. Hakuaikaa on jatkettu vuoden loppuun.

Piileekö kunnassasi kiertotalouden huipputeko?

Sitra yhteistyössä Kuntaliiton kanssa aloittaa uuden listan kokoamisen kuntien kiinnostavimmille kiertotalousteoille. Kilpailun myötä listalla tullaan esittelemään kuntien inspiroivimmat kiertotalouden toimet, jotka voidaan ottaa käyttöön myös muualla Suomessa.

Ovatko kunnat valmiita tuottamaan asukkailleen palveluita ja kestävää hyvinvointia uudella tavalla? Mitkä ovat jo edistyksellisimmät jo käytössä olevat ratkaisut?

Kokonaiset yhteiskunnat ovat nyt uuden aikakauden edessä. Kiertotalous on yksi vastaus siihen, kuinka pyristellä eroon ylikulutuksesta. Jatkossa emme tuota enää jatkuvasti lisää tavaroita, vaan kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen: jakamiseen, vuokraamiseen sekä kierrättämiseen. Materiaaleja ei lopuksi tuhota, vaan niistä syntyy yhä uudelleen uusia tuotteita.

Miten kunnat vastaavat tähän haasteeseen? Onko kiertotalous on huomioitu kunnan strategioissa, entä hankinnoissa? Käyttääkö kunta omassa toiminnassaan kiertotalousratkaisuja, entä tietävätkö asukkaat ja yritykset kiertotalouden mahdollisuudet?

Syksyn aikana koottava ja alkuvuonna 2018 julkistettava lista esittelee kuntien kiinnostavimpia kiertotaloustekoja ja -ratkaisuja. Listalle voi päästä esimerkiksi kiertotalouden mukainen toiminta, yksittäinen toimenpide tai teko, palvelutekninen kehitystyö tai pitkälle kehitelty innovaatio kunnan toiminnan eri osa-alueilta. Haluamme, että parhaat leviävät myös muualle Suomeen. Ehdota nyt oman kuntasi tekoa listalle tästä linkistä! Parhaat teot palkitaan 10 000 euron rahapalkinnoilla.

Kilpailun kriteerit

Ehdotuksia arvioidaan osa-aluekohtaisesti mutta kaikissa kategorioissa arvostetaan seuraavia asioita:

1. Ratkaisun skaalautuvuus
  2. Hyötyjen todennettavuus (talous-, ympäristö ja hyvinvointihyödyt)
  3. Ratkaisun kiinnostavuus (out-of-the box ajattelu, uusi kiertotalouden toimintatapa, yhteistyö yli sektorirajojen)
  4. Vaikutus kiertotalouden edistämiseen

Miten mukaan?

Kilpailu on avoin kunnille sekä kuntayhtymille. Ehdotetun teon on voinut toteuttaa kunta tai sen sidosyksikkö, mutta hakemuksen jättäjänä tulee olla kunta tai kuntayhtymä. Kunta voi osallistua kilpailuun yhdellä tai useammalla ehdotuksella, mutta kukin ehdotus voi olla vain yhdessä osa-alueessa.

Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat -kilpailu julkistetaan Kuntamarkkinoilla 13.9. klo 10:30-11:15 järjestettävässä tilaisuudessa.

Hakuaikaa on jatkettu vuoden loppuun saakka. Ehdotuksen voi jättää 31.12.2017 klo 16:00 mennessä verkkolomakkeella. Määräajan jälkeen jätettyjä ehdotuksia ei huomioida.

Verkkolomakkeella kuvataan lyhyesti kiertotalouden kiinnostavin teko, kuka sen on toteuttanut, mitä ongelmaa teko ratkaisee ja mitkä ovat teon hyödyt a) kunnalle kokonaisuutena b) kuntalaisille c) kunnan organisaatiolle.

Sitran kiertotaloustiimi käy ehdotukset läpi joulu-tammikuussa. Palkinnot julkistetaan keväällä 2018.

Kuntien kiinnostavimmat kiertotalousteot -kilpailua koskevat kysymykset ja kommentit voi lähettää osoitteeseen kiertotalous@sitra.fi.

Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Miten jatketaan?

Tavoitteena on kehittää kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot -ideaa ja kerätä iso joukko toimia vuoden 2019 loppuun mennessä. Parhaiden ratkaisuiden skaalattavuus arvioidaan ja samalla päätetään mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Tavoitteena on skaalata kuntien parhaita kiertotalousratkaisuja ympäri Suomen.

Lisätietoja kuntien kiinnostavimmista kiertotalousteoista löydät hankkeen omalta sivulta.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!