Kooste Kuntamarkkinoista: satoja keskusteluja kuuntelemassa 7 800 kävijää

kuntamarkkinat

Kunta-alan suurin vuosittainen tapahtuma Kuntamarkkinat pidettiin 12.-13.9. Kuntatalolla Helsingissä. Kaksipäiväisessä tapahtumassa ohjelmassa oli 300 seminaaria ja tietoiskua, ja Kuntatalon käytävillä esittäytyi yhteensä 200 näytteilleasettajaa. Markkinapäivien aikana Kuntatalossa vieraili 7 800 kunta-asioista kiinnostunutta ihmistä.

Keskiviikon päätapahtumana oli perinteisesti puoluejohdon kunta-aiheinen paneeli, joka veti Kuntatalon ison luentosalin täyteen lähikäytäviä myöten, kuten valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen totesi Twitterissä:

Ikosen Twiitti

Toimittaja Jari Korkin tentattavaksi saapuivat kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, keskusta, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, sosialidemokraattien puheenjohtaja Antti Rinne, Helsingin sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikallio, perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Laura Huhtasaari, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ja ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson.

Puoluejohdon paneeli

Paneelin avasi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen, joka halusi vastauksen panelisteilta kysymykseen, miksi tehokkaita ja hyviä tuloksia aikaansaaneita alueellisia työllisyyskokeiluja ei olla jatkamassa.

Koskinen paneelissa

Lue puoluejohtajien vastaukset Koskisen kysymykseen ja katso tallenne paneelista.

Kysyimme paneelia seuranneilta Kuntamarkkinoiden osallistujilta, mitä puoluejohdon paneelista lopulta jäi käteen:

Samaan aikaan kun puoluejohtajat väittelivät mm. maakunta- ja sote-uudistuksesta, julkaistiin opas siitä, miten järjestöjen ja uusien maakuntien yhteistyö saadaan sujumaan. Opas on Kuntaliiton, Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan ja yhteistyökumppenaiden yhteisponnistus.

Opas

Kuntatalon autohalli muuttuu kahden päivän ajaksi Kuntamarkkinoiden kohtaamispaikaksi.

väkeä Kuntamarkkinoilla

Keskiviikkona puhutti mm. tulevaisuuden kunnan digitaalisuus:

tulevaisuuden kunnan digitaalisuus

Torstaina 13.9. Kuntamarkkinat avautui kello 9.00. Kuntaliiton messuosastolla sai äänestää, millaisia ominaisuuksia kunnanvaltuutetulta tarvitaan tulevaisuudessa. Paikalla olivat mm. Kullero Kumppani ja Indigo Innovoija.

kuntaliiton ständi

Seminaarisalit täyttyivät myös torstaina: vihreiden entinen kansanedustaja Osmo Soininvaara ja Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä keskustelivat asumisesta ja elinvoimasta.

elinvoima

Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio tiivisti Kuntamarkkinoiden tunnelman Twitterissä:

Punakallion twiitti