Työllisyys

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP)

Tarkastettu

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu on yhteistoimintamalli, jossa TE-toimisto, kunta ja Kela yhdessä arvioivat työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat heille työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastaavat työllistymisprosessiin etenemisestä ja seurannasta.

TYP-toiminnan tavoitteena on edistää monialaista tukea tarvitsevien työnhakijoiden työllistymistä tarjoamalla heille julkisia työvoimapalveluja, kuntien tarjoamia työllisyyttä edistäviä palveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja yhden luukun periaatteella.

Laki ja asetus työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta tulivat voimaan 1.1.2015. Laki ja asetus työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta tulivat voimaan 1.1.2015.

Kuntaliitto kokoaa tälle sivustolle työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun (eli TYP-toimintaan) liittyvää aineistoa ja linkkejä sekä tiedottaa ajankohtaisista asioista.

Aluemateriaalit

Yhteistyösopimusmalli

Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) johtoryhmät laativat vuoden 2015 loppuun mennessä yhteistyösopimuksen toimialueensa monialaisen yhteispalve­ lun järjestämisestä.

Erja Lindberg

Erja