Laboratoriotutkimusnimikkeistö

Tarkastettu

​Laboratoriotutkimusnimikkeistö on tarkoitettu potilaan hoidosta vastaavan lääkärin ja tutkimuksen suorittavan yksikön käyttämäksi yhteiseksi koodistoksi.

Nimikkeistön avulla pyritään siihen, että laboratoriotieto on yksiselitteistä sekä pyytäjän, suorittajan että tiedon tulkinnan kannalta. Nimikkeistö kattaa kliinisen kemian, kliinisen fysiologian, kliinisen mikrobiologian, kliinisen neurofysiologian, genetiikan ja patologian laboratoriotutkimukset.

Nimikkeistön avulla pyritään valtakunnalliseen yhdenmukaisuuteen, ja se on tarkoitettu käytettäväksi terveydenhuollon laboratorioissa ja tietojärjestelmissä. Valtakunnallisesti yhtenäinen tutkimusnimikkeistö muodostaa perustan sähköiselle tiedonsiirrolle ja potilastietojen hyödyntämiselle yli organisaatiorajojen. Sen kattava käyttö on kynnysehto siirtymiselle kansalliseen toimintaan laboratoriotiedon välittämisessä ja arkistoinnissa.

Uudet nimike-ehdotukset, -korjaukset ja -muutokset voi lähettää sähköisellä lomakkeella Kuntaliittoon.

Laboratoriotutkimusnimikkeistön uudistunut jakelu

Kansallisessa terveysprojektissa on perustettu kansallinen koodistopalvelu  johon kootaan kaikki valtakunnalliset koodistot ja niitä jaetaan keskitetysti toimintayksiköihin ja potilastietojärjestelmille.

Koodistopalvelimelle tehdään tekniset rajapinnat, joiden avulla tietojärjestelmät voivat automaattisesti päivittää käyttämänsä koodistot. Käyttäjät puolestaan voivat selata koodistoja web-liittymän avulla. Koodistot ovat maksuttomia ja että niiden ylläpito järjestetään valtion rahoituksella.

Laboratoriotutkimusten nimiketyöryhmä

• Miettinen Ari, toimitusjohtaja, Fimlab Laboratoriot Oy (puheenjohtaja)
  • Eronen Marianne, asiantuntijalääkäri, Kela
  • Haapalahti Petri, KFI vastuualuejohtaja, HUS-Kuvantaminen
  • Härkönen Mikko, kehittämispäällikkö, THL
  • Ihalainen Jarkko, lääketietieteellinen johtaja, Suomen Veripalvelu
  • Jääskeläinen Satu, palvelualuejohtaja, TYKSLAB
  • Kytölä Soili, sairaalageneetikko, HUSLAB
  • Kujala Paula, ylilääkäri, Fimlab Laboratoriot Oy
  • Lappalainen Maija, ylilääkäri, HUSLAB
  • Suvisaari Janne, erikoislääkäri, HUSLAB
  • Virtanen Martti, johtaja, Pohjoismainen luokituskeskus
  • Hartikainen Kauko, erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto (sihteeri)
  • Härkönen Marjukka, sairaalamikrobiologi, Fimlab Laboratoriot Oy (asiantuntijasihteeri)

Työryhmän kokoonpanossa pyritään siihen, että ryhmässä ovat edustettuina kaikki nimikkeistön mukaiset laboratorioerikoisalat. Nimikkeistön käyttöön liittyvistä tarpeista ja ongelmista voi raportoida työryhmän sihteerille tai sen jäsenille.

Nimikkeistötyöryhmän sihteerin yhteystiedot: Kauko Hartikainen, Kuntaliitto,
PL 200, 00101 Helsinki, puh. 09 771 2647, 050 430 9782
sähköposti: etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Kauko Hartikainen