Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 42 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Tekninen työ.

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksiin

Excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskeman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin vuonna 2019.

Lapsia päiväkodissa.

Onnistuva Suomi tehdään lähellä

Kuntaliiton strategia ”Onnistuva Suomi tehdään lähellä” antaa liiton toiminnalle ja päätöksenteolle yhteisen suunnan muutosten keskellä. Strategia on suunnattu valtuustokauden 2017-2021 ajalle.

sote

Blogi: Sote-uudistus myllertää kuntatalouden

Minna Punakallio ja Mikko Mehtonen vastaavat: Sote-uudistus siirtää leijonanosan kuntien tehtävistä maakuntien vastuulle. Kuntien budjeteissa tämä näkyy menojen ja tulojen reippaana vähenemisenä.

tasapaino

Uuden kunnan talous vuonna 2019 - Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksista

Tämä julkaisu pyrkii parhaan käytettävissä olevan tiedon valossa kuvaamaan yleisluontoisesti uuden kunnan taloutta tämänhetkiseen valmistelutietoon perustuen.

kuntavaalit

Kuntavaalit 9.4.2017

Kuntavaalit.fi kertoo, mistä 9.4. kuntavaaleissa ja kuntien toiminnassa on kyse. Kuntaliitto kannustaa kaikkia äänestämään. Voit olla mukana innostamassa äänestämään jakamalla oheista videota.

lateral-image-left