Jätehuolto

Sopimusperusteisen kuljetuksen tarkastelu

Tarkastettu

Uuden jätelain siirtymäsäännös (149 §) edellyttää jätteenkuljetusjärjestelmän tarkastelua, jos käytössä on sopimusperusteinen jätteenkuljetus.

Kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen jatkaminen edellyttää jätelain 37 §:n edellytysten täyttymistä. (Pykälät lopussa)

Tässä listaa siitä, millaisia asioita pitää kuljetusjärjestelmän osalta selvittää

(Edellytys: Päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan).

a. Tiedot tilanteesta

  1. Kiinteistöt, joilta syntyy jätettä: Kiinteistöjen määrä ja syntyvän jätteen määrä. Järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittyneiden kiinteistöjen määrä.
  2. Kunnan käsittelyjärjestelmään kuuluvien vastaanottopaikkojen vastaanottaman jätteen määrä ja muualle viedyn jätteen määrä.
  3. Jäteastioiden tyhjennysvälit -> Noudatetaanko jätehuoltomääräyksiä

b. Kotitalouksien asema (Edellytys: Tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin)

  1. Palvelujen saatavuus: Toimiiko kaikilla alueilla kuljettajia eli puuttuuko tyhjennyksiä joiltakin tietyiltä alueilta
  2. Hintojen kohtuullisuus eri alueilla ja hintaerot, erojen perusteet
  3. Palvelun laatu: Nykyinen toimivuus, vertaaminen kunnan järjestämän kuljetuksen mahdollisiin laatukriteereihin

c. Kuntien, viranomaisten ja jätelaitoksen toiminta (Edellytys: jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä…;)

  1. Viranomaisten käytännön mahdollisuudet seurata ja valvoa jäteastioiden tyhjennyksiä ja jätteenkuljetusta
  2. Eri järjestelmien vaikutukset kunnan jätelaitoksen käsittelyjärjestelmään ja sen kehittämiseen

d. Ympäristö (Edellytys:ei aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle)

  1. Kuljetusten aiheuttama liikenne ja päästöt eri järjestelmissä
  2. muut erot järjestelmien päästöissä ja ympäristövaikutuksissa

e. Yritysten asema

  1. Toimivat yritykset ja kuljetusten merkitys niiden toiminnassa (yritysten elinkelpoisuus, mahdollisuudet investoida)
  2. Mahdollinen uusien yrityksien syntyminen ja yritysten poistuminen keskitetyn kilpailutuksen myötä
  3. Työllistävä vaikutus


Säännökset:

Jätelain 35 §. Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestäminen (2 mom)
- - - -
Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
------

37 §. Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Kunta voi päättää, että kiinteistöittäinen jätteenkuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa (kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus), jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

Kunta voi päättää, että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus koskee lajiltaan tai laadultaan tietyntyyppistä jätettä.

Kunnan on seurattava ja valvottava 1 momentissa tarkoitetun päätöksen täytäntöönpanoa ja sen edellytysten täyttymistä sekä tarvittaessa käsiteltävä jätteenkuljetusta koskeva asia uudelleen.

149 §. Aikaisempien säännösten soveltaminen (4 mom)
- - - - -
Kunnan, jossa vuoden 1993 jätelaissa tarkoitettu järjestetty jätteenkuljetus tämän lain voimaan tullessa hoidetaan sopimusperusteisena jätteenkuljetuksena, on tarkasteltava jätteenkuljetuksen järjestämistä tämän lain 37 §:n 1 momentissa säädettyjen kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen edellytysten perusteella ja tehtävä asiassa päätös viimeistään vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Jos päätöksellä siirrytään kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, päätöksessä on määrättävä kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisesta, joka voi tapahtua aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä ja viimeistään viiden vuoden kuluessa lain voimaantulosta.​

tags

Tuulia Innala

Tuulia Innala
Tuulia
Innala
erityisasiantuntija, kuntatekniikan kehittäminen
Vastuualueet
  • Jätehuolto
  • Vesihuolto
  • Hulevesien hallinta
Puhelinnumero
+358 9 771 2565
Organisaatio