Alueet ja yhdyskunnat

Ympäristö

Tarkastettu
Puupino

Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Hyvä ympäristö perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa.

Ympäristönsuojelussa Kuntaliiton alueet ja yhdyskunnat -yksikkö edistää kuntien toimintamahdollisuuksia hyvän ympäristön tuottamisessa ja takaamisessa.

Yksikön tehtävät ympäristönsuojelussa koskevat kunnan viranomaistehtävien, suunnittelun ja muun ympäristönsuojelun edistämistä ilmansuojelussa, ilmastonmuutoksen torjunnassa, vesiensuojelussa, maaperänsuojelussa, meluntorjunnassa, luonnonvarojen kestävässä käytössä ja luonnonsuojelussa. Yksikkö edistää myös kuntien kestävän kehityksen työtä.

Ympäristöterveydenhuollossa yksikkö valvoo kuntien etua sekä ohjaa ja neuvoo kuntia erityisesti hallintoon, maksullisuuteen ja seutuyhteistyöhön liittyvissä asioissa.

Yhdyskuntien kehittämisen linjaukset hyväksyttiin Kuntaliiton hallituksessa 28.4.2016

Lisätietoja Suomessa

EU:n yhteystietoja

Kukka

Miira Riipinen

Miira
Riipinen
ympäristöpäällikkö
Vastuualueet
  • Kuntien ympäristöhallinnon kehittäminen ja seuranta
  • Kuntien ympäristönsuojelun edistäminen
  • Vesien- ja luonnonsuojelu
  • Kestävä kehitys
Organisaatio

Palvelusähköposti Ympäristönsuojelu ja ympäristöterveys

Palvelusähköposti
Ympäristönsuojelu ja ympäristöterveys
ymparistoasiat[at]kuntaliitto.fi
Vastuualueet
  • Palvelusähköposti ympäristöasiat
  • Ympäristönsuojelu, ympäristöterveydenhuolto
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä ympäristönsuojelun ja/tai ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön, normien, ohjeiden yms. soveltamista ja tulkintaa liittyvissä asioissa.
  • Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • ymparistoasiat@kuntaliitto.fi
Organisaatio