Kuntauutinen on julkaistu 13.6.2016 ja sitä on päivitetty 20.6.2016

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut

Valtiovarainministeriön kuntatalousohjelman mukaan kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut yhteensä laskevat ensi vuonna noin 0,30—0,40 prosenttiyksikköä kuluvan vuoden tasosta. Tarkat ennusteet vuosille 2017 ja 2018 näkyvät oheisesta liitetiedostosta.

​Kun työmarkkinajärjestöjen neuvotteleman kilpailukykysopimuksen sisältämät muutokset saatetaan voimaan myös kunta-alalla niin työnantajamaksut laskevat ennusteurasta. Ensi vuoden osalta KuEL-maksu laskisi ennustetusta tasosta 0,20 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutusmaksu peräti 0,94 prosenttiyksikköä. Laskupaineita tulee myös työnantajan työttömyysvakuutusmaksuun, sillä palkansaajan maksuosuutta korotetaan 0,45 prosenttiyksikköä. Ennusteet tarkentuvat syksyn kuntatalousohjelmassa. Tarkoista maksuprosenteista päätetään vasta vuoden loppupuolella.

Kaikkien työnantajien sairausvakuutusmaksun alennus kuitenkin rahoitetaan julkisen sektorin työnantajien työvoimakustannusten säästöillä. Kuntatalous ei siten hyödy välittömästi Kuntatyönantajan sosiaalivakutuusmaksujen allennuksista.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.