Kunnatkin ehtivät vielä lahjoittamaan luonnonmuistomerkin tai suojelualueen Suomelle

Kuntaliitto on mukana kahdessa kampanjassa, joissa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi suojellaan arvokkaita luontokohteita. Kuntaliiton oma kampanja kannustaa perustamaan luonnonmuistomerkin 100-vuotiaan Suomen kunniaksi. Ympäristöministeriön ja Maa- ja metsätalousministeriön yhteinen kampanja Luontolahjani satavuotiaalle puolestaan innostaa yksityisiä henkilöitä, yrityksiä, säätiöitä ja myös kuntia merkitsemään omistamiaan maa-alueita suojeluun.

Molemmat kampanjat jatkuvat vuoden loppuun saakka ja kunnatkin ehtivät niihin vielä hyvin osallistumaan.

Luonnonmuistomerkki voi olla esimerkiksi puu, siirtolohkare tai muu merkityksellinen luonnonmuodostuma. Yksityisellä tai kunnan maalla muistomerkin suojelemisesta päättää kunta, valtion maalla puolestaan esimerkiksi Metsähallitus. Kaikki tiedot luonnonmuistomerkeistä ilmoitetaan Metsähallituksen tietojärjestelmään ja merkitään maastoon.

Luontolahjani satavuotiaalle -kampanjan tavoitteena on saada yksityisiltä tahoilta 1800 hehtaaria suojeluun juhlavuoden aikana. Valtio on luvannut tuplata suojelupinta-alan eli lahjoittaa omistamistaan maista suojeluun yhtä paljon hehtaareja kuin yksityiset tahotkin.  Lisäksi myös kuntia kutsutaan mukaan suojelemaan omia luontokohteitaan.

Kunnat ovat lahjoittaneet kampanjaan jo liki 700 hehtaaria metsää. Mukana ovat tähän mennessä Lappeenranta, Iisalmi, Heinola, Hyvinkää, Kouvola, Utajärvi, Tuusula, Espoo, Vantaa, Kaarina, Lieto, Huittinen ja Helsinki. Lisäksi useissa kunnissa on käsittelyssä valtuustoaloite suojelualueen löytämiseksi ja kampanjaan liittymiseksi.

Epävirallinen tavoite on, että myös kuntien lahjoittama hehtaarimäärä yltäisi 1800 hehtaariin. Kunta ehtii mukaan kampanjaan, mikäli asia on kunnan päätöksenteossa käsittelyssä vuoden 2017 aikana. Varsinaisen suojelupäätöksen tekee paikallinen ELY-keskus.

Luontolahjani satavuotiaalle -kampanjan tavoitteena on saada jokaiseen Suomen 18 maakuntaan vähintään 100 hehtaaria uusia, maanomistajan omistukseen jääviä, pysyvästi suojeltuja luonnonsuojelualueita. Tällä hetkellä jokaisesta maakunnasta on jo löytynyt suojelualueita ja kampanjan yksityisiä lahjoittajia koskeva 1800 hehtaarin tavoitekin tulee todennäköisesti täyttymään.

Lisätietoja kampanjoista löytyy sivuilta:

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!