Maaseudun superviikonloppu kutsuu keskustelemaan ja vaikuttamaan

Maaseutuparlamentti 2017 on Leppävirralla 1.-3.9. järjestettävä maaseudun superviikonloppu.

Suomessa ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa järjestettävän Maaseutuparlamentin ohjelma on monipuolinen: 19 mielenkiintoista retkeä, 36 työpajaa ja seminaaria, neljä suurta päälavan keskustelua sekä Kumppanitori ja Sadonkorjuutori. Ohjelma tarjoaa ajankohtaista maaseututietoa, hyviä työkaluja ja uusia yhteyksiä sekä uutta ajatusvirtaa maaseudun mahdollisuuksien paremmalle toteutukselle ja hyödyntämiselle niin paikallisesti, alueellisesti kuin kansallisesti. Maaseutuparlamentti on kunta-alan toimijoille erinomainen tilaisuus perehtyä maaseudun mahdollisuuksiin.

Suomen Kuntaliitto on näyttävästi mukana Maaseutuparlamentissa. Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen osallistuu Pauli Aalto-Setälän luotsaaman Maaseutupolitiikan pyöreän pöydän -keskusteluun, sunnuntaina 3.9., yhdessä Kelan pääjohtaja Elli Aaltosen jaLuonnonvarakeskuksen maaseutupolitiikan professorin Hilkka Vihisen kanssa.

Kuntaliitto on myös mukana useissa eri työpajoissa yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Esimerkiksi seuraavissa työpajoissa Hyvinvointi maaseudulla muuttuvassa toimintaympäristössä, Menestyvän maaseudun maakunnat, Digitalisaatio maaseudulla nyt ja tulevaisuudessa, Kumppanuutta sivistyspalveluissa sekä työpajassa Laajakaistan saatavuuden parantamisesta, käytöstä ja vaikutuksista aluetalouteen.

Maaseutuparlamentissa ovat puhumassa muun muassa maaseutupolitiikasta vastaava maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, Eduskuntapuolueiden puheenjohtajat, Ylen aluetoiminnan päällikkö Jyri Kataja-Rahko, Kyrö Distillery Companyn perustajajäsen Miko Heinilä, kansainvälisesti tunnettu valokuvaaja Tiina Törmänen sekä kolumnisti Tuomas Enbuske.

Lisätietoja tapahtumasta: http://www.maaseutuparlamentti.fi/maaseutuparlamentti