Tulorekisteri etenee toteutukseen

Kansallisen tulorekisterin perustamishankkeen (Katre) tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa tulo- ja muita tietoja yksilötasolla sisältävä kattava ja keskitetty kansallinen tietokanta, johon tiedot ilmoitetaan reaaliaikaisesti, maksukohtaisesti ja yhteisesti hyväksyttyjen vakioitujen standardien mukaisesti.

Tulorekisteri tulee korvaamaan:

• Verohallinnon,
  • työeläkeyhtiöiden,
  • työttömyysvakuutusrahaston (TVR) ja
  • tapaturmavakuuttamisen vuosi-ilmoitustiedot.

Lisäksi rekisteriin toimitettuja tietoja hyödynnetään mm. etuuksien laskennassa, asiakasmaksujen määräämisessä ja eri viranomaisten valvonnassa ja tilastoinnissa. Tulorekisteri tulee korvaamaan myös aikaisemmin työnantajilta ja tulonsaajilta pyydettyjä palkkaselvityksiä ja -todistuksia.

Hanke julkaisi linjauksia ja tarkensi, että Tulorekisterin etuustiedon tietosisältö muodostuu veronalaisista suorituksista ja niistä etuuksista, joita tarvitaan perustoimeentulotuen myöntämisessä. Muut maksetut etuudet jäävät tulorekisterin ulkopuolelle. Tämä vastaa useamman tahon tietotarpeisiin, sillä samaa tietosisältöä voidaan käyttää myös monien muiden eläke- tai etuuspäätösten ratkaisemisessa.

Tulorekisterin PoC (=Proof of Concept) valmistuu huhtikuussa. Tämän jälkeen käynnistyy tulorekisterin varsinainen toteutus. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan keskeisiä toimintoja asiakastietojen hallintaan ja palkkatietoilmoituksiin liittyen.

Tulorekisterin ensimmäinen käyttöönotto on 1.1.2019, jolloin ilmoitetaan 1.1.2019 tai sen jälkeen maksetut palkat. Toinen käyttöönotto tapahtuu 1.1.2020 ja silloin ilmoitetaan 1.1.2020 tai se jälkeen maksetut eläkkeet ja etuudet.

Tulorekisterissä huomioitavaa:

• Tietojen ilmoittaminen ja katselu tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa vaatii tunnistautumista
  • Tulorekisteriin ei siirretä mitään vanhoja maksutietoja ajalta ennen 1.1.2019
  • Ilmoittamisessa ei ole euromääräisiä rajoja, kaikki ko. tiedot tulee ilmoittaa
  • Käyttöönotot koskevat kaikkia ilmoittajia kerralla ilman siirtymäaikoja
  • Tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot maksetuista suorituksista, ei ennakollisia tietoja, päätöstietoja, myöntötietoja tms.

Tulorekisteri.fi -nettisivu avautuu viimeistään toukokuussa 2017.

Tanja Rantanen

Etunimi