Asiantuntijapalvelut

Sivuston asiantuntijasisällöt listattuna.

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on useita kirjauksia sidosyksiköiden käytön sääntelyn muutoksesta. Tutustu kirjauksiin . (kuntaliitto.fi) Hallitusohjelmassa esitetyt kirjaukset tarkoittaisivat toteutuessaan merkittäviä muutoksia kuntakonsernien omistusrakenteisiin ja palveluiden järjestämisen

Tarjoamme ainutlaatuisen työskentely-ympäristön asiantuntija- ja edunvalvontaorganisaatiossa. Vahvuutenamme on monialainen osaaminen ja kuntien toiminnan ja toimintaedellytysten kokonaisnäkemys. Kuntaliitossa tehdään merkityksellistä työtä. Kauttamme työntekijät pääsevät aidosti vaikuttamaan

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen ovat maailmanlaajuisia haasteita, joihin vastaamisessa myös paikallistason toimijat ovat tärkeässä asemassa. Kunnilla ja kaupungeilla on merkittävä rooli ilmastonmuutostyössä, sillä monet kuntien ratkaisut vaikuttavat siihen, millaisia päästöjä

Kuntaliiton hallitus edustaa Kuntaliittoa ja huolehtii liiton hallinnosta ja taloudesta. Hallitukseen kuuluu 15 jäsentä ja 15 varajäsentä. Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy, kun valtuuskunta on valinnut seuraavan hallituksen. Hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Kuntaliiton hallituksen

Kunnat vastaavat maankäyttöpolitiikan kokonaisuudesta yleiskaavoittamalla, asemakaavoittamalla sekä rakentamalla kunnallistekniikkaa ja viheralueita. Kuntien tehtävänä on huolehtia siitä, että tarjolla on tontteja eri tarkoituksiin, kuten asumiseen ja yritystoimintaan jatkuvasti paitsi riittävästi

Vihreän siirtymän edistäminen on yksi keskeisimpiä tavoitteita niin kansallisesti kuin EU:n tasolla. Kuntaliiton artikkelisarjassa tuodaan esille käytännön esimerkkejä siitä, miten kunnat edistävät omilla investoinneillaan ja kehittämishankkeillaan vihreää siirtymää ja millaisia rahoitusvälineitä on

Kuntaliiton Ryhmä 44 on kuntajohtajille tarkoitettu verkosto, joka koostuu 42 kuntajohtajasta, Kuntajohtajat ry:n puheenjohtajasta ja Ahvenanmaan maakunnan kuntien edustajasta. Kullakin kuntajohtajalla on henkilökohtainen varajäsen. Ryhmän paikoista kolmasosa vaihtuu toimikausittain

Kuntien viestintään liittyen tietyt kysymykset toistuvat usein. Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia usein vastaan tuleviin kysymyksiin. Jos mieltäsi askarruttaa jokin kuntien viestintään liittyvä kysymys, lähesty meitä neuvontapyyntölomakkeen kautta. Ota myös yhteyttä jos jokin vastaus menee

Suomen virallinen kaksikielisyys antaa mahdollisuuden valita suomen tai ruotsin kotoutumiskieleksi. Yleinen kielitutkinto, joka vaaditaan suomen kansalaisuutta varten on mahdollista suorittaa myös ruotsiksi. Käytännössä kaksikielisissä kunnissa on mahdollista valita ruotsi ensisijaiseksi

Suomessa on vuonna 2024 yhteensä 309 kuntaa, joista 108 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 201 kuntaa kunta -nimitystä. Vuoden 2024 alussa ei tapahtunut yhtään kuntaliitosta. Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (692 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (111

Analyysimme ja tietoaineistomme ovat julkisen avoimen datan ja omien tiedonkeruidemme ja kyselyiden ym. pohjalta syntyviä visualisointeja ja jalostettuja tietokokonaisuuksia sekä jalostamattomampaa taulukkomuotoista dataa ja muita aineistoja: vertailuja, ennusteita ja aikasarjoja sekä yksittäisiä

Mikä Kuntien digiviikko on? Kuntien digitalisointiviikko on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6 . Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että

Kuntaliiton ylin päättävä toimielin on valtuuskunta. Valtuuskunta mm. valitsee hallituksen sekä hyväksyy liiton talousarvion ja tilinpäätöksen. Kuntien edustajista koostuvassa liiton valtuuskunnassa on 76 jäsentä. Kuntaliiton valtuuskunta valitaan joka neljäs vuosi jäsenäänestyksellä. Kuntaliiton

Kuntien verotulojen ennustekehikko on Kuntaliiton yhteistyössä valtiovarainministeriön ja Verohallinnon kanssa laatima ennuste koko maan kuntien verotulojen kehityksestä. Veroennustekehikkoa päivitetään noin 3-5 kertaa vuodessa. Veroennustekehikko on kaikkien saatavilla Excel–tiedostona tämän sivun

Täältä löydät Kuntaliiton materiaalia RSS-syötteenä. Kuntaliiton ajankohtaista-uutiskatsaukset 20 uusinta aikajärjestyksessä Kuntaliiton bloggaukset 20 uusinta aikajärjestyksessä Kuntaliiton lausunnot 20 uusinta aikajärjestyksessä Kuntaliiton tiedotteet 20 uusinta aikajärjestyksessä Kuntaliiton

Kuntaliitossa työskentelee noin 140 henkilöä pääosin asiantuntijatehtävissä. Kuntaliitolla on myös Brysselissä toimisto, joka seuraa kunnille tärkeiden EU-lainsäädäntöhankkeiden valmistelua, viestii niistä kunnille ja muille sidosryhmille sekä vaikuttaa EU:n päätöksenteossa ja kansainvälisissä

Tervetuloa mukaan juomaan aamukahvi ruotsin- ja kaksikielisen toiminnan johtajan Ulf Stenmanin ja hänen vieraiden kanssa ruotsin kielellä. Kerran kuukaudessa Uffe tarjoa tiiminsä kanssa virtuaalinen kahvihetki Teamsilla. Oletko töissä kunnassa vai toimitko luottamushenkilönä - tervetuloa mukaan

Onko kunnassasi tapahtunut sopimusrikkomus? Niihin tai muihin sopimuspuutteisiin on reagoitava välittömästi. Mikäli reklamoinnissa viivyttelee liian kauan, saatat sopijakumppanina menettää oikeutesi vedota kyseiseen puutteeseen. Reklamointi tarkoittaa, että teet kirjallisen valituksen ostamasi