EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintaan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

EU

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.
Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.
liput

International Forum

International Forum on Kuntaliiton ylläpitämä verkkosivusto, joka kokoaa yhteen uutisia ja ajankohtaista tietoa kuntien kansainvälisistä asioista.
Committee of the Regions

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.
narrow
RT @stigbxl: Are Børjesson fra @bergenkommune demonstrerer hvordan fjernvarme, avfallsnett og bybane inngår i en helhetlig byutvikling unde…
Local gov associations of Finland, Scotland, Sweden, Norway and Iceland joint session Innovative Clean Energy: Local Level Transition in Northern Europe. #cor President M Markkula (key note speaker), speaker from Finland Kalevi Luoma, expert. Interesting presentations on clean energy supply.
Innovative clean energy in Northern Europe, local level #EUSEW17 Session starting. #AFLRA Kalevi Luoma and assoc of Scot, Swe, Nor, Iceland https://t.co/yOjRJrELFV
Åland Islands Simskäla among the 3 nominees at #EUSEW17 in Energy Islands category, awards ceremony in Brussels today. https://t.co/zzz97iKVSA
Etkö päässyt EU:n energiaviikkoon #EUSEW2017 Brysseliin? Katso webstream konferenssista: https://t.co/ARvizGZS7r
Kuntaliitto ensi viikon #EUSEW17'ssa Brysselissä Innovative clean energy local level transition in Northern Europe https://t.co/fHlpD7s9Li https://t.co/cqjBx2MsGP
RT @EU_Commission: TODAY (13/6) #Erasmus turns 30! At noon,we'll celebrate 9 million people it benefitted! Live: https://t.co/cAWAOVeEpe #E…
Vi är med och firar #ålands självstyrelsedag på representationen i Bryssel.
Kuntaliitto ja Venäjän Kaupunkiliitto allekirjoittivat aiepöytäkirjan yhteistyöstä #ystävyyskuntakongressi

Hae lisää