EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintaan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

EU

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.
Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.
liput

International Forum

International Forum on Kuntaliiton ylläpitämä verkkosivusto, joka kokoaa yhteen uutisia ja ajankohtaista tietoa kuntien kansainvälisistä asioista.
Committee of the Regions

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.
narrow
Euroopan alueiden komitean Luonnonvarat-valiokunnan (NAT) uusi puheenjohtaja on AK:n suomalaisjäsen Ossi Martikainen (kesk/ALDE). https://t.co/0eRoU22McK
KL:n Brysselin toimisto #AFLRA osallistuu tänään Euroopan kuntaliittojen #CEMR:n kokoukseen. Keskiössä 2018 prioriteetit ja työohjelma. https://t.co/Vr6MGM7iik
Klikkaa Suomea ja vertaile näppärästi kaikki vuoden tilastot! Esimerkiksi miten Suomen talous pärjää muuhun Eurooppaan verrattuna? https://t.co/YPosX1EQCl
Vuoden Eurooppatilastot yhdessä paketissa! https://t.co/7bBfxqtui2
RT @yleuutiset: Teollisuus kiittää EU-parlamentin metsänhakkuupäätöstä https://t.co/I0NEMWfLFq #yle
Euroopan komission Suomen edustuston Vesa-Pekka Poutanen Kuntamarkkinoilla. Aiheena Euroopan Unioni tienhaarassa. #kuntaliitto #kuntamarkkinat
Komission puheenjohtaja Junckerin odotettu unionin tila-puhe keskiviikkoaamuna! Mitkä ovat ensi vuoden prioriteetit? #SOTEU #FutureOfEurope https://t.co/ro30eFwlfg
Local gov associations of Finland, Scotland, Sweden, Norway and Iceland joint session Innovative Clean Energy: Local Level Transition in Northern Europe. #cor President M Markkula (key note speaker), speaker from Finland Kalevi Luoma, expert. Interesting presentations on clean energy supply.
Vi är med och firar #ålands självstyrelsedag på representationen i Bryssel.

Hae lisää