Sote- ja maakuntauudistuksen muutostuki

Henkilöstö - Kuntatyönantajat antaa muutostukea

henkilöstö

Huom. Perustuslakivaliokunta antoi 29.6.2017 lausunnon, jossa se edellytti muutoksia eduskunnan käsittelyssä oleviin sote-järjestämis- ja maakuntalakeihin. Muutoksista johtuen uudistuksen täytäntöönpano on lykkääntymässä vuodella. Kuntaliiton sivut, oppaat ja muut muutostukiaineistot päivitetään uuden aikataulun mukaisiksi, kun lainsäädäntö on hyväksytty eduskunnassa.

Vuoden 2019 alusta alkaen sosiaali- ja terveydenhuolto, palo- ja pelastustoimi, ympäristöterveydenhuolto, maatalouslomitus, maaseutuhallinto, maakuntaliittojen tehtäviä sekä joitakin valtion tehtäviä hoitava henkilöstö siirtyy tulevien maakuntatyönantajien palvelukseen.

Sote- ja maakuntauudistuksessa vastuu näiden palvelujen järjestämisestä siirtyy 18 maakuntatyönantajalle. Henkilöstöä siirtyy uusille maakuntatyönantajille kuntien ja kuntayhtymien lisäksi myös valtionhallinnosta arviolta 6 000 henkilöä.

Tilastokeskuksen kuntasektorin palkkatilaston mukaan kunta-alalla työskenteli Manner-Suomessa lokakuussa 2015 yhteensä 419 616 palkkaa saavaa henkilöä.

Kunta-alan henkilöstöstä siirtyy maakuntiin arviolta yhteensä 211 248 työntekijää ja viranhaltijaa. Tämä on 50,3 prosenttia nykyisten kuntien ja kuntayhtymien henkilöstöstä.

Valtaosa maakuntiin siirtyvästä henkilöstöstä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Maakuntiin siirtyvästä henkilöstöstä on

• sote-henkilöstöä 199 364 eli 94,4 %
  • palo- ja pelastustoimen henkilöstöä 6 700 eli 2,9 %
  • maatalouslomituksen ja maaseutuhallinnon henkilöstöä 3 864 eli 1,8 %
  • ympäristöterveydenhuollon henkilöstöä noin 1 314 eli 0,6 %
  • maakuntaliittojen henkilöstöä noin 636 eli 0,3 %.

Henkilöstöä luovuttavia kuntatyönantajia on 367. Ne tekevät yhteensä 396 liikkeenluovutusta maakunnille. Yhdellä työnantajalla voi olla henkilöstöä useamman maakunnan alueella. Siirtyvän henkilöstön työvoimakustannusten arvioidaan olevan noin 11 miljardia euroa vuodessa vuoden 2016 tasossa.

Henkilöstön asema muutoksessa

Keskeiset henkilöstön siirtymiseen liittyvät pykälät on laissa sosiaali -ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta.

3 luku: Henkilöstö

14 § Henkilöstön asema

• Liikkeenluovutukseksi katsotaan myös 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirrot, mikäli tehtävää hoitavan henkilön tosiasiallisista tehtävistä vähintään puolet on 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien tukitehtäviä
  • Joulukuun 31 päivään 2018 mennessä erääntyneestä lomapalkkavelasta vastaa maakunta.
  • Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, sovelletaan myös tehtävien ja tehtäviä hoitavan henkilöstön siirtoon maakuntakonserniin kuuluvaan sekä maakunnan määräysvallassa olevaan yhtiöön tai yhteisöön, joka perustetaan 31 päivään joulukuuta 2020 mennessä.

15 § Lisäeläketurva

• Maakuntakonserniin kuuluvan tai maakunnan määräysvallassa olevan 31 päivään joulukuuta 2020 mennessä perustetun yhteisön on huolehdittava julkisten alojen eläkelain voimaanpanolain (82/2016) 8 §:n 2 momentin tasoisen lisäeläkeosuuden säilymisestä henkilöillä, jotka siirtyvät niiden palvelukseen maakuntauudistuksesta johtuvan järjestelyn johdosta Kevan jäsenyhteisön palveluksesta ja joiden palvelussuhde jatkuu yhtiössä yhdenjaksoisesti eläketapahtumaan saakka.

16 § Palvelukeskusten henkilöstön eläketurvan järjestäminen

• Maakuntalain 16 luvun mukaiset maakuntien valtakunnalliset palvelukeskukset voivat liittyä Kevan jäsenyhteisöksi sen estämättä, mitä Kevasta annetun lain 3 §:n 2 momentissa säädetään.

Tämän lisäksi henkilöstön asemaa koskevia lakiluonnoksia on useita

Valmisteltavat asiat

Voimaanpanon aikana henkilöstöön liittyen tulee valmisteltavaksi seuraavat asiat:

1. Tietojen kerääminen siirtyvän henkilöstön osalta
  • Kunnista ja kuntayhtymistä kokonaan lakkaavien yksiköiden henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan maakuntiin ja maakuntakonserniin kuuluviin tai maakuntien määräysvallassa oleviin yhteisöihin. Jos muulla kunnan toimialalla kuin sosiaali- ja terveystoimessa työskentelevä henkilö tekee vain osittain maakuntiin ja maakuntakonserniin kuuluviin tai maakuntien määräysvallassa oleviin yhteisöihin siirtyviin tehtäviin liittyviä tukipalvelutehtäviä, henkilö siirtyy mikäli nämä tehtävät muodostavat vähintään 50 % hänen koko tehtävästään.
  • Tiedot henkilöstöstä kerää luovuttava työnantaja. Tukipalveluhenkilöstön osalta tullaan tarvitsemaan erillisiä linjauksia, jotta varmistetaan se, että toisaalta maakuntiin siirtyy riittävästi tukipalveluhenkilöstöä ja toisaalta kuntiin jää riittävästi tukipalveluhenkilöstöä.

• Tietojen keräämiseen ja tukipalveluhenkilöstöön liittyvään linjaukseen on tulossa lisäohjeita.

• Alustava selvitys (esiselvitys) siirtyvästä henkilöstöstä tehdään ja tiedot luovutetaan väliaikaishallinnolle 31.12.2017 mennessä. Lopullinen selvitys siirtyvästä henkilöstöstä valmiina joulukuussa 2018 (esiselvityksen tietojen päivitys joulukuun 2018 tilanteeseen)

2. Henkilöstön siirtosopimus

• Väliaikaishallinnon kanssa valmisteltavaan siirtosopimukseen on valmisteilla mallipohja.

3.Yhteistoimintaneuvottelut

• Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007) mukaiset henkilöstön siirtoa koskevat yhteistoimintamenettelyt luovuttavissa organisaatiossa käydään syyskuun 2018 loppuun mennessä.

Valmisteilla olevat ohjeet ja mallit löytyvät  sekä KT:n muutostukisivustolta   että Tiekartasta.

Kuntien ja kuntayhtymien tulee huolehtia esivalmisteluvaiheesta lähtien jatkuvasta viestinnästä henkilöstölle.

MUISTA:

• Selvitä siirtyvä henkilöstö, myös hallinnossa ja tukipalveluissa
  • Tarkista kunnan palvelukseen jäävien tehtäväsisällöt
  • Muista viestintä ja yhteistoiminta

Lisätietoja:
neuvottelupäällikkö Henrika Nybondas-Kangas, KT Kuntatyönantajat, p. 050 357 4233
työmarkkina-asiamies Kirsi Korppi, KT Kuntatyönantajat, p. 050 577 9914

lateral-image-right