Kunnan muut toimielimet

Tilapäinen valiokunta

Valtuusto voi asettaa tilapäisen valiokunnan luottamushenkilöiden erottamista varten ja kunnanjohtajan irtisanomista tai muihin tehtäviin siirtämistä varten. Valiokunta voidaan myös asettaa lausunnon antamista ja hallinnon tarkastamista varten.

​Kysymys tilapäisen valiokunnan asettamisesta tulee vireille joko kunnanhallituksen esityksestä tai jos neljäsosa valtuutetuista on tehnyt sitä koskevan aloitteen. Valtuuston on esitystä ja aloitetta käsitellessään päätettävä siitä, asetetaanko tilapäinen valiokunta vai ei. Jos valtuusto päättää, ettei valiokuntaa aseteta, asia raukeaa.

Mikäli valtuusto päättää asettaa valiokunnan, valiokunta kuulee asianosaisia ja valmistelee varsinaisen asian valtuuston päätettäväksi. Ennen kuin asia käsitellään valtuustossa, valiokunnan on hankittava kunnanhallituksen lausunto asiassa.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.