Maaseutupolitiikka

Maaseudun kehittäminen

Tarkastettu

Välineitä maaseudun kehittämiseen 2014–2020

Elinvoimaisen maaseudun lähtökohtana ovat maaseudun asukkaat, yrittäjät ja yhteisöt. Hyvästä, pienestäkin, ideasta voidaan kasvattaa toimintaa, joka lisää koko yhteisön hyvinvointia.

Maaseudun kehittämiseen, ideoiden toteuttamiseen, saa apua Manner-Suomen ja Ahvenanmaan maaseudun kehittämisohjelmien 2014-2020 kautta. Manner-Suomen ja Ahvenanmaan maaseudun kehittämisohjelmia voivat hyötyä maaseudun asukkaat, maatilat ja muut maaseudulla toimivat yritykset, maaseudulla toimivat yhteisöt sekä koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatiot ja kunnat. Ohjelmien tavoitteena on mm. kehittää maaseudun palveluita ja maatilojen ja yritysten toimintaa, parantaa maaseutuympäristöä, kouluttaa ja jakaa tietoa, etsiä uusia yhteistyökumppaneita toimintatapojen kehittämiseksi.

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma tuo yli 8 miljardia euroa maaseudun kehittämiseen vuoteen 2020 saakka. Kehittämisohjelman tavoitteita toteutetaan myös Leader- toiminnan kautta. Suomessa toimii 55 Leader- ryhmää, joiden tehtävänä on aktivointi ja paikallisten yhteisöjen, yritysten ja alueen elinvoiman vahvistaminen sekä verkostojen luominen ja niissä vaikuttaminen. Leader- ryhmät myöntävät sekä yritys- ja hankerahoitusta.

Tietoa muista rahoitusmahdollisuuksista:

Taina Väre

Etunimi
Taina
Sukunimi
Väre
Erityisasiantuntija, maaseudun kehittäminen ja pienkunta-asiat

+358 9 771 2030
Vastuualueet