Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 42 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueemme ovat:

Yhteystiedot:

Täältä löydät kuntaliittolaisten sekä Kuntaliiton palvelusähköpostien yhteystiedot.

Kuntaliiton lausunto maakuntien rahoituslain täydentävään esitykseen

Kuntaliitto antoi 13.4.2017 lausunnon luonnokseen maakuntien rahoitusta koskevan lakiesityksen täydentämiseksi.
narrow

Lausuntoluonnos kunnan ja maakunnan välisen vuokran määräytymisestä siirtymäkauden aikana

Lausuntoaika VM:n pyytämään lausuntoon on 4.4.–8.5.2017. Kuntaliitto toivoo saavansa kunnilta kommentteja tai tarkennusehdotuksia lausuntoluonnokseen.
into

Kuntien talousraportointi muuttuu 2018 alkaen - tietojärjestelmätoimittajainfo Kuntatieto-ohjelmasta 25.4.2017

Infotilaisuuden luentomateriaalit löytyvät liitteet-osiosta. Luennoitsijatallenteet tulevat noin viikon kuluttua.
narrow

Taloustorstait - videokoulutukset talouden ajankohtaisista teemoista!

- 27.4.2017 klo 12.30-15.00 Kehysriihen kuntia koskevat päätökset sekä johdannaisasiat - 15.6.2017 klo 09.30-12.00 Päivitetyt veroennusteet ja valtionosuuslaskelmat
ennusteet

Kansantalouden ennusteet, diaesitys päivitetty 11.4.2017

Diaesityksen sisältö: Yleinen taloudellinen tilanne Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2017 Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2018.
lateral-image-left
Jakoavain

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksiin

Excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskeman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin vuonna 2019.
uusi kunta

Uuden kunnan talous vuonna 2019 - Sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksista

Tämä julkaisu pyrkii parhaan käytettävissä olevan tiedon valossa kuvaamaan yleisluontoisesti uuden kunnan taloutta tämänhetkiseen valmistelutietoon perustuen.
narrow

Blogi: Miksi kunnille ei kelpaa satojen miljoonien lisävastuut?

Osan huomiosta on saanut myös kuntatalouden tila, joka lukuisista haasteista huolimatta on kehittynyt parempaan suuntaan, toteaa pääekonomisti Minna Punkallio .

Blogi: Sote-uudistus myllertää kuntatalouden

Minna Punakallio ja Mikko Mehtonen vastaavat: Sote-uudistus siirtää leijonanosan kuntien tehtävistä maakuntien vastuulle. Kuntien budjeteissa tämä näkyy menojen ja tulojen reippaana vähenemisenä.