Verotus

Arvonlisäverotus

Tarkastettu

Kunnat ja kuntayhtymät ovat arvonlisäverovelvollisia liiketoiminnastaan, kuten kaikki muutkin liiketoimintaa harjoittavat yhteisöt (AVL 1 §, AVL 6 §). Kunnat eivät ole arvonlisäverovelvollisia viranomaistoiminnastaan. Suurin osa kuntien toiminnasta muodostuu kuitenkin sosiaali- ja terveyspalveluista (AVL 34–38 §) sekä lakisääteisestä koulutuksesta (AVL 39–40 §), jotka on erikseen laissa säädetty vapaiksi arvonlisäverosta.

Kunnat ja kuntayhtymät saavat vähentää liiketoimintaa varten hankittujen tavaroiden ja palveluiden ostohinnan sisältämän veron (AVL 102 §). Kunnilla ja kuntayhtymillä on lisäksi oikeus saada palautuksena viranomaistoiminnan ja verottoman toiminnan hankintojen sisältämä arvonlisävero, jotta kunnalle ei olisi edullisempaa tuottaa kaikkia palveluita itse (AVL 130 §). Kuntien palautusoikeus on kuitenkin huomioitu valtion ja kunnan välisissä muissa rahavirroissa, koska palautuksena haettava arvonlisävero on tarkoitettu jäämään kunnille kustannukseksi.

Neutraalisuussyistä kunnilla ja kuntayhtymillä on lisäksi oikeus saada 5 %:n laskennallinen palautus verottomana ostetuista sosiaali- ja terveyspalveluista (AVL 130 a §).

Tässä kokonaisuudessa käsitellemme seuraavat asiat:

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Kuntaliiton julkaisu: Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Palvelutuotantoa ja tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. keskushallinnon, ruokahuollon, sosiaali- ja terveydenhuollon, opetus- ja kulttuuripalvelujen sekä teknisen toimen ja tilapalvelujen näkökulmasta. Mukana on myös rakenta
lateral-image-left
Jukka Hakola