Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten tutkimusohjelma vuosina 2014 - 2018

ARTTU2-tutkimusohjelma

arttu2-logo

Kuntaliiton koordinoima ARTTU2-tutkimusohjelma selvittää kunnissa tote​utettujen ja tulevien uudistusten tuomien muutosten vaikutuksia kuntiin ja kuntalaisiin. Ohjelma käynnistyi loppuvuodesta 2014, ja se kestää alkukevääseen 2018. Tutkimusohjelmassa on mukana 40 tutkimuskuntaa, jotka edustavat erikokoisia ja -tyyppisiä kuntia eri puolilta Suomea. ​

ARTTU2-kartta

ARTTU2 on jatkoa 2008 — 2012 toteutetulle vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle. ARTTU2 tuottaa systemaattista ja vertailukelpoista tutkimustietoa yhtäältä kuntiin kohdistuneiden ja kohdistuvien uudistusten ja toisaalta kuntien itse toteuttamien uudistusten seurauksista. Se selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet muun muassa kunnallisiin palveluihin, demokratiaan ja johtamiseen, kuntatalouteen sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

Tutkimusohjelma koostuu useista osaprojekteista, jotka on ajoitettu toteutettaviksi vuosina 2014 — 2017. Jokaisella osaprojektilla on oma ajoituksensa ja tarkka tehtävärajaus.

Tutkimusohjelman rahoittajina toimivat Suomen Kuntaliitto, osallistujakunnat, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä muita ministeriöitä. Tutkimusohjelman eri osatutkimukset toteutetaan yhteistyössä eri yliopistojen kanssa.

ARTTU2-ohjelman ajankohtaisasiat ja uutiset löydät täältä »

Osaprojektit

ARTTU2-kunnat

ARTTU2-tutkimusohjelmassa on mukana kaikkiaan 40 erityyppistä ja erikokoista kuntaa eri puolelta Suomea. Tutkimusohjelmaan osallistuvien kuntien valintakriteereinä on käytetty mm. alueellista sijaintia, kuntakokoa ja kielisuhteita.

ARTTU2-kuntakokoluokat

ARTTU2-tutkimuskunnat ovat:
Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli ja Vöyri.

arttu2 ajankohtaista

Ajankohtaista ARTTU2-ohjelmasta

ARTTU2-tiedotteet, uutiset, uutiskirjeet, kolumnit sekä tulevat tapahtumat.
lateral-image-left
arttu2-julkaisut

ARTTU2-julkaisut

Uutta ARTTU2-ohjelmasta -julkaisusarja sekä ACTA -sarjan ARTTU2-julkaisut.
arttu2-tapahtumat

Seminaarit ja tapahtumat

Esitykset ja videotallenteet.

Päättäjätutkimus

Kyselytutkimus kuntapäättäjistä on toteuttettu Åbo Akademin ja Kuntaliiton yhteistyönä keväällä 2017 ja syksyllä 2015.

Kuntalaistutkimus

Kuntaliitto on toteuttanut keväällä 2017 ja 2015 laajan kuntalaiskyselyn, jossa kartoitettiin kuntalaisten mielipiteitä mm. kunnastaan, kunnallisista palveluista, päätöksenteosta ja osallistumisesta.

Henkilöstö strategisena resurssina (HSR)

Osaprojekti tuottaa tietoa ja toimintamalleja kestävän uudistumisen toteuttamiseen, henkilöstövoimavarojen ja muutoksen johtamiseen sekä työnteon tapojen muutokseen ja työn voimavarojen vahvistamiseen

Uudistusten reaaliaikaisen arviointitutkimuksen (REA)

REA-tutkimuksen avulla tuotetaan säännöllisesti ajantasaista tietoa sote- ja maakuntauudistuksesta sekä tulevaisuuden kunta -reformista.

Talouden tutkimus

Osaprojektissa tarkastellaan kuntien talouden ja kuntakonsernien tilaa, kehitystä ja sopeuttamiskeinoja sekä kehityksen taustalla olevia tekijöitä.

Johtaminen ja konserniohjaus

Yhdyskuntarakenne ja elinvoima

Osaprojektin puitteissa tarkastellaan kuntien monikeskuksisuutta sekä maankäyttöä tulevaisuuden kunnissa.

Koulupalvelut ja sivistyskunta

Selvitys kouluverkkomuutoksista ARTTU2-tutkimuskunnissa 2000-luvulla.

Tutkimusohjelman organisaatio

ARTTU2-ohjelman johto sekä johtoryhmä vuonna 2017-2018.
narrow
@SivSandberg1 kirjoitti blogitekstin Uudistusten reaaliaikaisen arvioinnin blogisarjaan: ”Ei koskaan tai vasta 3000-luvulla.” Kyynisyyttä ja uudistusväsymystä ilmassa. https://t.co/WvKu6NRpT8
RT @M_PekolaSjoblom: Heikko tietämys uudistuksesta altistaa ristiriidoille, toteaa yliopistonlehtori @HannaVakkala Uudistusten reaaliaikais…
Ennen joululomille siirtymistä ennättää vielä hyvin lukaista vuoden viimeisen ARTTU2-uutiskirjeen, johon on mm. koottu syksyn ja viime viikkojen uutisia, tilastoja, julkaisuja sekä hieman tunnelmia viime perjantain kuntaseminaarista: https://t.co/siTXKs1nzr