Vaalit

Maakuntavaalit

Äänestäjiä

Huom. Maakuntavaalit siirtyvät. Lue lisää Kuntaliiton uutisesta Maakunta- ja sote-uudistusta koskevien lakien hyväksyminen siirtyy eduskunnan syysistuntokaudelle (13.6.2018).

Ensimmäiset maakuntavaalit toimitetaan hallituksen linjauksen mukaan 28.10.2018. Vaaliaikataulu edellyttää, että eduskunta hyväksyy viimeistään kesäkuussa 2018 maakuntalain ja ns. voimaanpanolain sekä vaalilain muutokset.

Ehdokkaita voivat asettaa puoluerekisteriin merkityt puolueet ja valitsijayhdistykset. Puolueet voivat muodostaa vaaliliittoja ja valitsijayhdistykset yhteislistoja. Vaalipiirinä on maakunta, ja äänioikeus määräytyy kotikunnan mukaan.

Maakuntavaltuusto

Maakuntavaaleissa maakunnan asukkaat valitsevat maakuntavaltuuston, joka on maakunnan ylin toimielin. Maakuntavaltuusto vastaa maakunnan toiminnasta ja taloudesta sekä käyttää maakunnan päätösvaltaa maakuntalain ja muun maakunnan tehtäväaloja koskevan lainsäädännön mukaisesti.

Ensimmäisen maakuntavaltuuston toimikausi on 1.1.2019 - 31.5.2021.

Eduskunnassa käsiteltävänä olevan maakuntalakiehdotuksen mukaan valtuutettuja valitaan kussakin maakunnassa maakuntalain 18 §:ssä säädetty maakunnan asukasluvun perusteella määräytyvä vähimmäismäärä (59, 69, 79, 89 tai 99 valtuutettua). Varavaltuutettujen valinnasta säädetään maakuntalain 19 §:ssä.

Vaalikelpoisuus maakuntavaltuustoon

Yleisestä vaalikelpoisuudesta maakuntavaltuustoon sekä vaalikelpoisuuden rajoituksista säädetään maakuntalaissa. Kuntaliitossa on laadittu hallituksen esitykseen 15/2017 vp perustuva muistio vaalikelpoisuudesta maakuntavaltuustoon.

Muistiossa selostetaan maakuntalakiehdotuksen 60 ja 61 §:n sisältöä ja soveltamista. Muistio päivitetään sen jälkeen, kun maakuntalaki, laki maakuntalain ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta sekä vaalilain muutokset on hyväksytty eduskunnassa.

Vaaliviranomaisten tehtävät maakuntavaaleissa

Oikeusministeriöllä ylimpänä vaaliviranomaisena on yleisvastuu vaalien toimittamisesta.

Jokaisessa maakunnassa vaaliviranomaisena toimii maakuntavaalilautakunta. Ensimmäisissä maakuntavaaleissa nykyisen maakunnan liiton hallitus asettaa maakuntavaalilautakunnan. Vaalipäivän ollessa 28.10.2018 ehdokashakemukset on toimitettava maakuntavaalilautakunnalle viimeistään 18.9.2018. Maakuntavaalilautakunta tarkastaa ehdokashakemukset, mm. ehdokkaaksi asetettujen vaalikelpoisuuden, ja vahvistaa ehdokasasettelun 27.9.2018.

Kunnanhallitus määrää ennakkoäänestyspaikat ja vaalipäivän äänestyspaikat.

Kuntien vaaliviranomaisilla (keskusvaalilautakunnalla, vaalilautakunnilla, vaalitoimikunnilla ja vaalitoimitsijoilla) on laajat tehtävät myös maakuntavaaleissa liittyen ennakkoäänestykseen, laitos- ja kotiäänestykseen sekä vaalipäivän äänestykseen. Lisäksi kuntien keskusvaalilautakunnat hoitavat ennakkoäänten laskennan ja vaalipäivän äänten tarkastuslaskennan.

Maakuntavaalilautakunta yhdistää maakunnan kunnista saatavat tulokset maakunnan vaalitulokseksi ja vahvistaa maakuntavaalien tuloksen 31.10.2018.

Seuraavat maakuntavaalit

Jatkossa maakuntavaalit toimitetaan kuntavaalien yhteydessä joka neljäs vuosi huhtikuun kolmantena sunnuntaina. Jos huhtikuun kolmas sunnuntai on pääsiäispäivä, vaalipäivä on pääsiäistä edeltävä sunnuntai. Seuraavat kuntavaalit ja maakuntavaalit ovat 18.4.2021. Maakuntavaltuuston toimikausi alkaa kesäkuun alusta.

Maakuntavaltuusto voi päättää, että valtuutettuja valitaan maakuntalaissa säädettyä vähimmäismäärää suurempi lukumäärä. Päätös tulee tehdä ja siitä tulee ilmoittaa oikeusministeriölle vaalivuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä.

Kuntaliiton verkkopalvelussa

Muualla verkossa

Palvelusähköposti-symboli

Palvelusähköposti
hallintolakimiehet

Vastuualueet

Palvelemme muun muassa kuntien hallintoon ja johtamisjärjestelmään, päätöksentekoon ja hallintomenettelyyn sekä julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Lakiasiat
Palvelusähköpostit
Palvelusähköposti-symboli

Palvelusähköposti
demokratia ja osallisuus

Vastuualueet

Palvelemme demokratiaan ja osallisuuteen liittyvissä muissa kuin lakikysymyksissä.

Kuntakehitys, demokratia ja johtaminen

• tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Ruotsinkieliset ja kansainväliset asiat
Ruotsinkielinen tiimi