EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintaan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

EU

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.
Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.
liput

International Forum

International Forum on Kuntaliiton ylläpitämä verkkosivusto, joka kokoaa yhteen uutisia ja ajankohtaista tietoa kuntien kansainvälisistä asioista.
Committee of the Regions

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.
narrow
RT @EU_CoR: "The Global Covenant of Mayors Day" with the mayors and other national, regional & local stakeholders - also #CoR #ENVE delegat…
Valeuutisista aiheellista asiaa. #Europcom viestintäkonferessi 2017 https://t.co/3or7T4NOC6
Viestintäkonferenssi #europcom 2017 9.-10.11.."No proper democracy without engaging communication".:Seuraa livenä: https://t.co/wABXxemzVn
KL:n Brysselin toimiston uutiskirje Ajankohtaista EU:ssa julkaistu https://t.co/B7QRajBQEb. Brysselkontorets EU-Nytt https://t.co/6yYU6ApJEx
12 asiantuntijaa Kuntaliiton eri yksiköistä saapui tänään Euroopan Kuntataloon Brysseliin. 4 päivän EU-koulutusmatka on alkanut. KL:n Brysselin toimisto esittäytyy, muu ohjelma mm. neuvosto, parlamentti, Alueiden komitea, pysyvä edustusto, komissio, ym.
Käynti parlamentin akkreditointi-toimistossa. Kuntaliiton Brysselin toimiston asiantuntijavaihdossa Maarit Kallio-Savela.
Euroopan komission Suomen edustuston Vesa-Pekka Poutanen Kuntamarkkinoilla. Aiheena Euroopan Unioni tienhaarassa. #kuntaliitto #kuntamarkkinat

Hae lisää