Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti

Kunta.fi

Kunta.fi ekosysteemi

Mistä on kysymys?

Kunta.fi on kunnista muodostuva yhteisö jonka jäsenet haluavat edistää yhteistyötä ja avointa ohjelmistokehitystä yhdessä kuntien ja yritysten kanssa. Sen tarkoitus on jakaa ja hyödyntää valmiita komponentteja, ideoita ja kokemuksia, jotta samoja asioita ei tarvitse tehdä useaan otteeseen.

Kunta.fi tarjoaa tukea, hyviä käytäntöjä ja malleja kuntien omien verkkosivujen ja ratkaisujen toteutukseen. Hallitun toiminnan tukipilarina on Avoimen tuotteen hallintamalli, jota yhteisössä mukana olevien kuntien muodostama koordinaatioryhmä ylläpitää ja kehittää. Kunta.fi yhteisön toiminta tarjoaa perustan yhteistyölle, oppimiselle ja tehokkaalle kehitykselle.

Toiminta ei ole teknologiariippuvaista.

Kuntaliiton rooli >>

Kunta.fi taustaa >>

Tutustu demoon, esimerkkeihin ja muuhun materiaaliin

Kuntaliitto on julkaissut omien verkkosivujen lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. Muun muassa Naantalin ja Raision kaupunki ovat ottaneet Kuntaliiton sivuston oman ratkaisun perustaksi, ja rakentavat omat palvelunsa ja teemansa olemassa olevan toiminnallisuuden päälle. Lisää julkishallinon avoimen lähdekoodin ratkaisuja löytyy alla olevan linkin takaa:

Teknologia: Drupal 8

Linkki ulkoiseen demoon >>

Linkki lähdekoodiin (Github) >>

Esimerkkejä - Osallistumispyyntö ja verkkopalvelun vaatimusmäärittely (Google Drive) >>

Turku.fi ja muita avoimen lähdekoodin ratkaisuja (Google Drive) >>

Miksi tulla mukaan?

Hyviä syitä tulla mukaan Kunta.fi toimintaa on monia. Yhteistyön kehittäminen ja hyvien tuotosten ja käytäntöjen jakaminen ovat tärkeässä roolissa, mutta alla on listattu esille tulleita motivoivia tekijöitä:

• hyvien kokemusten jakaminen ja uuden oppiminen
  • valmiiden mallien ja komponenttien jakaminen ja hyödyntäminen
  • kilpailuttamisen helpottaminen
  • yhteisön tuki eri tilanteissa
  • uuden toimintakulttuurin luominen
  • kustannustehokkuus

Täältä löytyy tutustumisen arvoista dokumentaatiota ja muuta Kunta.fi materiaalia (Google Drive) >>

Mikäli toiminta kiinnostaa, käy täyttämässä lomake niin olemme yhteydessä (Webropol) >>

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti (TukuDigi)

Kunta.fi on osa Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia, eli TukuDigiä.

HALI - Hälytysajoneuvojen etuus

HALI on Kunta.fi -projektin sisarprojekti, jossa koordinoidaan yhteistä ratkaisua hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmälle.

Tietoyhteiskunta

Tutustu mitä muuta tietoyhteiskuntayksikössä tehdään. Palvelut, yhteystiedot ja kehittäminen.

Kunnat 2021 -ohjelma

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti on osa Kuntaliiton tulevaisuustyötä ja Kunnat 2021 -ohjelmaa. Tutustu ohjelman kokonaisuuteen.