Kunnan markkinointi

Haitarinsoittaja torilla

Kunta tai maakunta on markkinoitavana kokonaisuutena omintakeinen ja monitahoinen. Kuntien ja maakuntien markkinoinnin tavoitteet ovat usein myös moniulotteisemmat kuin hyödykkeitä markkinoivalla liikeyrityksillä. Monet markkinoinnin peruslainalaisuudet koskevat kuitenkin myös kuntamarkkinointia.

Kunnan markkinointi toteuttaa osaltaan kunnan strategiaa ja edellyttää siten huolellista suunnittelua. Markkinointi alkaa yhteisen tahtotilan määrittelystä ja palvelujen tuotekehittelystä. Strategian yhteydessä määritellään kunnan vahvuudet, vetovoimatekijät ja tavoitemielikuva.

Hyvä markkinointiviestintä on totuudenmukaista ja pitkäjänteistä. Lupauksille on oltava katetta todellisuudessa.

Tällä sivustolla on kunnan markkinointia koskevaa tutkimustietoa ja aineistoa. Sivustolta saat myös tietoa kuntien markkinointivastaavien verkostotapaamisista ja koulutuksesta.

Markkinoinnin julkaisuja

Tutustu Kuntaliiton julkaisemiin markkinoinnin ja viestinnän oppaisiin verkkokaupassamme.
Mies kirjastossa
centred-liftup
lapsia käsityökerhossa

Kuntien markkinointitutkimus 2016

(Kuntaliitto tiedottaa 19.5.2016) Tiukentuva kuntatalous ohjaa kuntia tekemään suunnitelmallisempaa markkinointia, ilmenee Kuntaliiton toteuttamasta kuntien markkinointitutkimuksesta, jossa kartoitettiin kuntien markkinoinnin eri ulottuvuuksia. Lue lisää
lateral-image-left

Hae lisää