Kunnan markkinointi

Haitarinsoittaja torilla

Kunta tai maakunta on markkinoitavana kokonaisuutena omintakeinen ja monitahoinen. Kuntien ja maakuntien markkinoinnin tavoitteet ovat usein myös moniulotteisemmat kuin hyödykkeitä markkinoivalla liikeyrityksillä. Monet markkinoinnin peruslainalaisuudet koskevat kuitenkin myös kuntamarkkinointia.

Kunnan markkinointi toteuttaa osaltaan kunnan strategiaa ja edellyttää siten huolellista suunnittelua. Markkinointi alkaa yhteisen tahtotilan määrittelystä ja palvelujen tuotekehittelystä. Strategian yhteydessä määritellään kunnan vahvuudet, vetovoimatekijät ja tavoitemielikuva.

Hyvä markkinointiviestintä on totuudenmukaista ja pitkäjänteistä. Lupauksille on oltava katetta todellisuudessa.

Tällä sivustolla on kunnan markkinointia koskevaa tutkimustietoa ja aineistoa. Sivustolta saat myös tietoa kuntien markkinointivastaavien verkostotapaamisista ja koulutuksesta.

Markkinoinnin julkaisuja

Tutustu Kuntaliiton julkaisemiin markkinoinnin ja viestinnän oppaisiin verkkokaupassamme.
Mies kirjastossa
centred-liftup
lapsia käsityökerhossa

Kuntien markkinointitutkimus 2016

(Kuntaliitto tiedottaa 19.5.2016) Tiukentuva kuntatalous ohjaa kuntia tekemään suunnitelmallisempaa markkinointia, ilmenee Kuntaliiton toteuttamasta kuntien markkinointitutkimuksesta, jossa kartoitettiin kuntien markkinoinnin eri ulottuvuuksia. Lue lisää
lateral-image-left
Kevin Spacey's Best Advice For Marketers Tarinankertojat esiin kunnissa siivittämään markkinointia?
There are more ways to share your ideas than ever before. Ideas framed in story form are the most engaging of all.
Vuoden 2018 Piiri-tapahtuma Seinäjoella 16.-17.5.2018. Varaa kalenteriin, nähdään Seinäjoella!
Hotellit ja talot jäävät rakentamatta, jos kaavoitus ei toimi – "Ihmiset arvostavat vähän erilaisia asioita" Kuntaliiton markkinointitutkimuksessa (4/2016) kunnat mainitsivat kysyttäessä markkinoinnin tavoitteita tonttimyynnin kasvattamisen ja uusien asukkaiden houkuttelemisen alueelle. Ylen jutusta taustatukea markkinointiin: "monipuolinen tonttitarjonta on yksi vetovoimatekijä kaupungille."
Taloa ei haluta rakentaa ihan mihin tahansa. Oikeanlaista tonttia saatetaan odottaa pitkäänkin, ja hotelli voi ...
Tampereen Matkailuoppaat ymmällään – Uusi matkailuyhtiö lopettaa opaskierrosten välittämisen Kunnallinen sidosyksikkö Visit Tampere lopettaa opaskierrosten välittämisen.
Vuoden vaihteessa aloittanut Tampereen seudullinen matkailuyhtiö Visit Tampere aikoo lopettaa opastettujen kierrosten välittämisen Tampereella.

Hae lisää

Eija Rautiainen