Kunnan markkinointi

Haitarinsoittaja torilla

Kunta tai maakunta on markkinoitavana kokonaisuutena omintakeinen ja monitahoinen. Kuntien ja maakuntien markkinoinnin tavoitteet ovat usein myös moniulotteisemmat kuin hyödykkeitä markkinoivalla liikeyrityksillä. Monet markkinoinnin peruslainalaisuudet koskevat kuitenkin myös kuntamarkkinointia.

Kunnan markkinointi toteuttaa osaltaan kunnan strategiaa ja edellyttää siten huolellista suunnittelua. Markkinointi alkaa yhteisen tahtotilan määrittelystä ja palvelujen tuotekehittelystä. Strategian yhteydessä määritellään kunnan vahvuudet, vetovoimatekijät ja tavoitemielikuva.

Hyvä markkinointiviestintä on totuudenmukaista ja pitkäjänteistä. Lupauksille on oltava katetta todellisuudessa.

Tällä sivustolla on kunnan markkinointia koskevaa tutkimustietoa ja aineistoa. Sivustolta saat myös tietoa kuntien markkinointivastaavien verkostotapaamisista ja koulutuksesta.

Markkinoinnin julkaisuja

Tutustu Kuntaliiton julkaisemiin markkinoinnin ja viestinnän oppaisiin verkkokaupassamme.
Mies kirjastossa
centred-liftup
lapsia käsityökerhossa

Markkinointi lisääntyy kunnan elinvoiman tukena

Kuntien markkinoinnin suunnitelmallisuus ja resurssit ovat lisääntyneet, ilmenee Kuntaliiton toteuttamasta kuntien markkinointitutkimuksesta. Kunnan elinvoimaa, asukas- ja yrityspohjaa halutaan kasvattaa markkinoinnin keinoilla. Lähes puolet kyselyyn osallistuneista kuntien markkinointivastaavista
lateral-image-left

Hae lisää