Kuntien verkkoviestintä

Kuntien verkkoviestinnän tavoitteita ovat:

• Tehostaa, nopeuttaa ja kohdentaa kunnan viestintää.
  • Lisätä toiminnan avoimuutta, demokratiaa ja yhteisöllisyyttä.
  • Helpottaa kuntalaisen arkea, säästää aikaa ja kustannuksia.
  • Tarjota monipuolista, laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä.
  • Luoda käytettäviä ja käyttäjälähtöisiä verkkopalveluita.

Kuntaliitto tukee kuntien verkkoviestintää - tutustu palveluihimme

Kuntaliitto on julkaissut Kuntien verkkoviestintäohjeen vuonna 2010. Julkaisu on luettavissa Kuntaliiton verkkokaupassa. Myös tuoreemmassa Kunnan viestintäoppaassa käsitellään verkkopalveluita ja sosiaalista mediaa. Kuntaliitto on myös laatinut verkkolainsäädäntöön liittyviä suosituksia. Kannattaa myös tutustua Julkisen hallinnon suosituksien JHS 190 (julkisten verkkopalveluiden suunnitteleminen ja kehittäminen).

Syksyllä 2017 julkaistiin kuntien saavutettavuusoppaan ensimmäinen versio. Lisäksi tietosuojaan liittyen löytyy erillinen kokonaisuus.

Kuntaliitto koordinoi kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden verkkotiedottajien verkostoa. Kaksipäiväinen kuntien verkkotiedottajien tapaaminen järjestetään yhteistyössä vuosittain vaihtuvan isäntäkaupungin kanssa. Kuntaliitto ylläpitää myös verkoston jäsenille suunnattua sähköpostilistaa.

Kuntaliitto julkaisee vuosittain selvityksen kuntien verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytöstä. Tästä pääset aiempiin selvityksiin: 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Kuntaliitto osallistuu myös tytäryhtiö Finnish Consulting Groupin tarjoamien verkkoviestintäkoulutusten suunnitteluun.​​

Tony Hagerlund

Etunimi