Kultaa ja kunniaa kuntien markkinoinnille

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kokoaa vuosittain Suomen kuntien ja seutujen markkinoinnin tekijät arvioimaan omaa työtään ja oppimaan hyvistä käytännöistä. Kilpailu järjestetään osana Piiri-verkostoa. Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry. Piirin yhteistyöyritykset mahdollistavat vuosittain kilpailun kampanjapalkinnot.

Kilpailussa valitaan ensin shortlista eli semifinalistit, jotka julkistetaan keväällä. Näistä valitut finalistit esitellään ja parhaat palkitaan Piiri-tapahtuman yhteydessä järjestettävässä iltajuhlassa. Perinteisesti semifinalistit ovat saaneet medianäkyvyyttä paikallismedioissa. Shortlistalle valituista töistä tehdään erillinen julkaisu.

Kuntamarkkinointi kehittyy

Reilun kymmenen vuoden aikana SM-kilpailuun on osallistunut noin 600 kilpailutyötä. Ensimmäisinä vuosina kilpailuun osallistui yhteensä noin 60 kilpailutyötä, mutta sittemmin määrä on vakiintunut keskimäärin 40-50 kilpailutyöhön. Yleiset suhdannemuutokset, hankekausien päättyminen ja esimerkiksi kuntaliitostilanteet näkyvät melko selvästi vuotuisissa osallistumismäärissä.

Vuosien aikana on selvästi nähtävissä kuntamarkkinoinnin kehittymistä. Kampanjakokonaisuuksista on tullut entistä ammattimaisempia, hallitumpia ja kustannustehokkaampia, joskin yhä edelleen on nähtävissä myös budjetiltaan massiivisia kampanjoita vailla tarkemmin asetettuja tavoitteita ja sitä kautta mitattavia tuloksia.

Aiempien vuosien SM-finalistitöihin voit tutustua sivun alalaidassa olevan linkin kautta.

Tuomaristo arvioi

Jokainen kilpailuun ilmoitettu työ saa tuomaristolta kirjallisen palautteen. Tulevia kilpailuja ajatellen tuomaristo pyytää kiinnittämään erityistä huomiota työn tavoitteiden asettamiseen ja tulosten mittaamiseen sekä dokumentointiin. Kampanjoinnin riittävä dokumentointi helpottaa oman työn arviointia, kehittymistä työssä sekä osallistumista kilpailuun.

Vuoden 2018 Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on käynnistynyt 14.12.2017. Mukaan voi ilmoittautua 9.3.2018 klo 15.00 asti.

Ilmoittautuminen vuoden 2018 kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun

Kilpailutyön tiedot

Kilpailutyön yhteyshenkilön yhteystiedot

Haluatko saada sähköpostiisi tietoa ja uutisia Piiri-verkostosta?

lateral-image-left