Projekti: Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön

Maakuntien asukkaat osallisiksi

Muutostukileimat

Kuntaliiton Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön -projektissa tuotetaan työkaluja maakunnan asukkaiden osallistamiseen, demokratian vahvistamiseen ja palvelujen suunnittelun käyttäjälähtöisyyteen.

Projekti lisää tietoa siitä, millä tavoin asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet toteutuvat sote-palveluissa sekä maakuntien toiminnan valmistelussa ja toteutuksessa.

Projektissa myös rakennetaan kumppanuuksia maakuntien, kuntien, järjestöjen sekä valtion välille.

Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön on osa Kuntaliiton tarjoamaa sote- ja maakuntauudistuksen muutostuki -kokonaisuutta, ja sen pilottivaihe toteutetaan vuosina 2017–2018.

Pilottimaakunnat

Jokainen maakunta on toimintaympäristöltään erilainen. Vaikka maakunnilla onkin yhteneväiset hallinnon rakenteet ja päätöksentekojärjestelmät, määrää alueiden asukkaiden tarpeista nousevat erityistekijät vahvasti sen, millaisia sosiaali- ja terveyspalveluja alueella tarvitaan ja miten ne tuotetaan ja suunnitellaan. Tästä johtuen maakunnat käyttävät keskenään erilaisia asukkaiden osallistamiseen ja osallistumiseen kannustavia menetelmiä ja työkaluja.

Osallistumisjärjestelmän valmistelua, osallistumismuotojen käyttöönottoa ja vaikuttamistoimielinten perustamista projektissa pilotoivat

• Etelä-Karjala
  • Kainuu
  • Keski-Pohjanmaa
  • Lappi
  • Pirkanmaa
  • Pohjois-Karjala
  • Pohjois-Savo
  • Satakunta.

Oppaat ja uutiset

Projektin tuotoksista uutisoidaan Kuntaliiton verkkosivuilla. Linkit oppaisiin ja muihin uutisiin löydät alta.

Tarkemmat projektitiedot Salkussa

Tarkemmin Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön -projektin taustaan, tavoitteisiin ja tuotoksiin pääset tutustumaan Kuntaliiton toimintasalkussa.

Päivi Kurikka

Etunimi
Päivi
Sukunimi