Elinvoima ja työllisyys

Maaseutupolitiikka

Lapsia maalla

Maaseutupolitiikka on politiikan ala, joka ulottautuu eri yhteiskunnanaloille ja sitä toteutetaan kaikilla hallinnontasoilla ja politiikan sektoreilla.

Uudenlaisten hoivapalveluiden kehittäminen, kylien asukkaiden huomioiminen päätöksenteossa, yrittämisen edellytysten parantaminen ja nuorten vapaa-ajanmahdollisuuksien lisääminen ovat kaikki esimerkkejä maaseutupoliittisesta toiminnasta, jonka tavoitteena on elinvoimainen ja ikärakenteeltaan monipuolinen maaseutu, jossa on hyvä asua ja elää.

Maaseutupolitiikan erityispiirteet

Maaseutupolitiikka eroaa maatalouspolitiikasta siten, että edellisen kohteena ovat alueellinen toiminta ja jälkimmäisen puolestaan yhden erillisen elinkeinohaaran sisäiset prosessit. Maaseutupolitiikan voidaankin sanoa muistuttavan ensisilmäyksellä pikemmin aluepolitiikkaa kuin maatalouspolitiikkaa. Maaseutupolitiikka eroaa kuitenkin aluepolitiikasta - maaseutupolitiikalla ei ole aluepolitiikalla tyypillisiä hallinnollisia alueita. Maaseutupolitiikka on usein hajautettua ja verkostomaista toimintaa, jossa on mukana paljon toimijoita  (mm. kunnat, luottamushenkilöt, kylien asukkaat, yrittäjät ja maanviljelijät). Aluetasolla maaseutupolitiikkaa toteuttavat mm. maakuntien liitot, ELY- keskukset sekä järjestöt.

Miksi maaseutupolitiikkaa?

Suomi on Euroopan unionin harvaan asutuin ja maaseutumaisin maa. Siksi on tärkeää, että niin valtio, maakunnat, kunnat ja kylät osallistuvat maaseutupolitiikan toteuttamiseen. Maaseudun kehittäminen koskee kaikkia Suomen maaseutualueita. Toteuttaminen tapahtuu hyödyntämällä kansallista sekä EU:n ohjelmapolitiikkaa.

Kunnat ovat tärkeä osa Suomen maaseutupoliittista järjestelmää. Maaseutupolitiikan toimenpiteet kohdistuvat yhteistyössä kuntien ja niiden asukkaiden kanssa kaikkiin ikäluokkiin. Erityisenä tavoitteena on asumisen edellytysten parantaminen maaseudulla. Myös Kuntaliitto haluaa omalta osaltaan kannustaa kuntia maaseutupolitiikan toteuttamiseen sekä kaupunkien ja maaseudun vuorovaikutukseen. Otamme osaa myös valtakunnalliseen maaseutupoliittiseen keskusteluun ja maaseutupoliittisten ohjelmien valmisteluun.

Maaseutupolitiikan neuvosto (MANE)

Eri ministeriöistä ja järjestöistä koostuva maaseutupolitiikan neuvosto yhteensovittaa toimintaa ja tekee aloitteita valtakunnallisella tasolla.  Neuvoston tärkein toimintaväline on ohjelmatyö.  Kuudes maaseutupoliittinen kokonaisohjelma on kansallisen laajan maaseutupolitiikan väline vuosille 2014–2020. Kuudennen maaseutupoliittisen kokonaisohjelman strategisena lähtökohtana on paikkaperustainen kehittäminen ja politiikka, joka tunnistaa maaseudun monimuotoisuuden ja ottaa huomioon erilaisten alueiden lähtökohdat ja tarpeet. Kokonaisohjelmassa on viisi teemakokonaisuutta ja teemojen yhteyteen on laadittu konkreettisia toimenpiteitä. Teemat ovat poikkihallinnollisia ja toimenpiteiden toteuttaminen vaatii toimijoiden yhteisyötä eri tasoilla.

Teemakokonaisuudet ovat:

• Osallisuus ja lähidemokratia
  • Asuminen ja palvelut
  • Infrastruktuuri ja maankäyttö
  • Elinkeinot ja osaaminen
  • Ekosysteemipalvelut

Lisätietoa maaseutupolitiikasta

Ateria

Lähipalvelut - mitä nekin nyt ovat?

lateral-image-left
Taina Väre

Etunimi
Taina