Kuntakokeilu

Työllisyyden kuntakokeilun hyviä käytäntöjä

​Työllisyyden kuntakokeilussa vertaisoppiminen ja keskinäinen tiedonjakaminen olivat tärkeitä elementtejä. Kuntakokeilussa mukana ollet hankkeet esittelivät parhaita käytäntöjään TYP-kiertueella, joka järjestettiin vuoden 2015 alussa 15 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Työllisyydenhoidon toimintamallit ja -tavat ovat hyvin erilaisia eri puolilla Suomea. Hyvien käytäntöjen jakamisen tarkoituksena ei ole se, että kaikkien tulisi ottaa käyttöön samanlaiset toimintatavat.   Yhdellä toiminta-alueella hyväksi havaittu malli ei välttämättä tuota toivottuja tuloksia toisella alueella. Jokaisen kunnan ja alueen on rakennettava omiin lähtökohtiinsa, vahvuuksiinsa, voimavaroihinsa ja tarpeisiinsa perustuva malli.

Muiden kokemuksia ja toimintatapoja kannattaa tutkia, sillä niistä voi aina oppia ja saada ideoita. Ja parhaassa tapauksessa - voi jopa rohkaistua kokeilemaan jotain ihan uudenlaista.

Hyviä käytäntöjä

Nuoria työssä

Työllisyyden keittokirja

Työllisyyden keittokirja Tähän oppaaseen on koottu kokemuksia ja ideoita työllisyyttä edistävien palveluiden järjestämisestä. Mukana on kuuteen teemaan jaetut 30 erilaista esimerkkiä toimintatavoista, joilla on saavutettu hyviä tuloksia ja vaikuttavuutta.
lateral-image-right
Erja Lindberg