Kasvupalvelu-uudistus

Maakuntauudistus muuttaa hallintoa, toimintatapoja ja eri toimijoiden rooleja. Uudistuksen myötä maakuntien liittojen tehtävät, pääosa ELY-keskusten tehtävistä sekä TE-palvelun tehtävät siirtyvät vuoden 2019 alusta uusien maakuntien järjestämisvastuulle. Uudet, itsehallinnolliset maakunnat muodostavat jatkossa Suomeen kokonaan uuden hallinnollisen tason.

Samassa yhteydessä toteutetaan kasvupalvelu-uudistus, jonka mukaan nykyiset TE- ja yrityspalvelut yhdistetään kasvupalveluksi ja tuotantoa avataan kilpailulle. TEM valmistelee uudistusta ja siihen liittyvää lakiesitystä.

Lakiin alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annettiin noin 340 lausuntoa, joista

• kuntien lausuntoja oli yli 190
  • maakuntien liittojen ja ELY-keskusten sekä TE-toimistojen lausuntoja 45
  • järjestöjen lausuntoja yli 50
  • ministeriöiden ja muiden valtion viranomaisten lausuntoja noin 30
  • kuntayhtymien ja ammattikorkeakoulujen lausuntoja noin 20.

Työ- ja elinkeinoministeriö on käynyt lausunnot läpi ja lakiesitystä viimeistellään. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle elokuussa 2017.

Toukokuussa työ- ja elinkeinoministeriö pyysi kommentteja kahdesta alueiden kehittämisen ja kasvupalvelujen lakiluonnokseen liittyvästä ns. sisältölakiluonnoskokonaisuudesta:

• luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, laiksi alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ja laiksi yksityisistä rekrytointipalveluista sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta sekä

• luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä.

Kuntaliiton vastaukset ovat Liitteet-osiossa.

Lisätietoja:

Erja Lindberg