Työllisyys

Työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliset kokeilut

Työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisten kokeilujen tavoitteena on:

• edistää vaikeimmin työllistyvien aktivointia, työmarkkinakelpoisuutta ja siirtymistä avoimille työmarkkinoilla, uusien työpaikkojen syntymistä, uutta yrittäjyyttä ja toimivien yritysten kasvua.
  • kehittää työttömille tarjottavia työllistämistä edistäviä palveluja ja palvelujen tuottamiseen liittyviä asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia toimintamalleja
  • luoda työnhakija- ja työnantaja-asiakaslähtöinen kokonaisvaltainen, hallinnonalojen rajat ylittävä kustannusvaikuttava toimintamalli maakuntauudistuksen jälkeiseen aikaan.
  • vähentää työttömyydestä julkiselle taloudelle aiheutuvia kokonaiskustannuksia.

Kokeiluissa mukana olevat kunnat vastaavat julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden tarjoamisesta, kuten asiakkaan palveluprosessista ja ohjaamisesta, kokeilun kohderyhmälle. Kokeilujen alkaessa kunnille siirtyi vastuu yhteensä noin 39.500 pääasiassa pitkäaikaistyöttömän palveluista.  Kahdella kokeilualueella kuntouttava työtoiminta on korvattu työelämäkokeilulla.

Kuntapohjaisten kokeilujen kokemusten levittämiseen ja koordinointiin on käynnistynyt Kuntaliiton ja Työ- ja elinkeinoministeriön yhteishanke.

Hanketta ja kuntapohjaisia kokeiluja koordinoi Mikko Kesä Oy

Kokeilujen arvioimiseksi ja toimeenpanon tueksi toteutetaan Valtioneuvoston kanslian rahoittamaa, marraskuun 2018 loppuun kestävää YTYÄ! - arviointi- ja toimintatutkimusta (VN TEAS-tutkimus), jota toteuttaa Demos Helsinki ja MDI.

Yhteystiedot:

Lisää aiheesta:

• Kokeilulaki (Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta)

Tampere ja Sastamala

Turku