Kunta-alan kv-organisaatiot ja järjestöt

United Cities and Local Governments (UCLG)

Kuntien ja kuntaliittojen sekä metropolialueiden maailmanjärjestö aloitti toimintansa vuonna 2004. Järjestö muodostettiin kuntaliittojen järjestön IULA:n (International Union of Local Authorities) ja ystävyyskaupunkien maailmanliiton (United Towns Organisation; ranskaksi Féderation Mondiale des Cités Unies – FMCU) lopettaessa toimintansa ja yhdistäessään voimansa yhdeksi järjestöksi. Sen osana ovat myös 137 yli miljoonan asukkaan metropolialuetta järjestönsä Metropolis’in kautta.

UCLG:n jäseninä on 175 kansallista kuntaliittoa sekä yli tuhat yksittäistä kaupunkia ja aluetta kaikkiaan 140:sta YK:n 192 jäsenmaasta. UCLG edustaa yli 240 000 maailman kuntaa, kaupunkia ja aluetta tai maakuntaa.

Järjestön missio on olla demokraattisen paikallishallinnon yhteinen ääni ja puolestapuhuja, ja ajaa kansanvaltaisen kunnallishallinnon etua, vahvistaa sen arvoja, tavoitteita ja päämääriä sekä edistää paikallishallinnon keskinäistä yhteistyötä ja arvostusta koko kansainvälisessä yhteisössä.  UCLG:n yleisenä tavoitteena on vahvistaa hajautettua, desentralisoitua, demokraattista hyvää hallintoa.

Keskeisiä tehtäviä ovat muun muassa ilmastonmuutoksen ja kaupungistumisen hillitseminen sekä köyhien ja katastrofeista kärsivien maiden kaupunkien tukeminen. UCLG kokoaa maailman kansalliset kuntajärjestöt ja yksittäiset kaupungit yhdeksi järjestöksi, jonka kautta pyritään erityisesti YK:hon päin esiintymään yhdellä äänellä ja edustamaan koko maailman kuntakenttää yhtenäisesti.

Järjestö käynnisti työnimellä GOLD (Global Observatory on Local Democracy) kulkevan hankkeen, jonka kautta pyritään seuraamaan ja raportoimaan maailman eri seutujen paikallishallinnon tilaa. GOLD I - IV -raportit löytyvät UCLG:n sivuilta.

UCLG:n  alue- ja paikallishallinnolle suunnattu maailmankongressi järjestetään kolmen vuoden välein. Ensimmäinen kongressi, liki kolme tuhatta osanottajaa kerännyt tilaisuus, järjestettiin Pariisissa toukokuussa 2004. Toinen järjestön maailmankongressi pidettiin Etelä-Korean Jejun saarella loka-marraskuun vaihteessa vuonna 2007. Kolmas maailmankongressi pidettiin Mexico Cityssä marraskuussa 2010. Neljäs, UCLG:n maailmankongressi järjestettiin Rabatin kaupungissa Marokossa vuonna 2013. Sekin keräsi yli kolmetuhatta osanottajaa. Vuonna 2016 järjestö kokoontui lokakuun puolivälissä Etelä-Amerikassa, Kolumbian pääkaupungissa Bogotássa. Kongressin osanottajamäärä oli noin 2000.

Järjestön sihteeristö toimii Barcelonassa. Bogotassa valittiin järjestön johto seuraavaan kongressiin päättyväksi kolmivuotiskaudeksi. Puheenjohtajaksi valittiin Etelä-Afrikan liiton SALGA:n puheenjohtaja Mpho Parks Tau ja varapuheenjohtajiksi (co-president) valittiin Quiton pormestari Mauricio Rodas Espinel, Guangzhoun pormestari Wen Guohui, Strasbourgin pormestari Roland Ries, Barcelonan pormestari Ada Colau sekä Turkin Konyan pormestari Tahir Akyürek  ja lisäksi tasa-arvovaliokunnan pj, Pariisin kaupunginjohtaja Anne Hidalgo. Pääsihteerinä toimii Josep Roig.

Järjestöllä on myös alueelliset, eri maanosissa toimivat sihteeristöt, esimerkiksi Euroopan osalta CEMR. Kustakin maanosasta valittiin järjestölle myös varapuheenjohtaja. Kuntaliitto on järjestön jäsen, ja liiton hallituksen varapuheenjohtaja, kaupunkineuvos Markku Andersson valittiin Bogotan  kongressissa jatkamaan UCLG:n hallituksessa myös kolmivuotiskauden 2017-2019.

Lisää aiheesta:

UCLG:n verkkosivut