Uskalla kokeilla -ohjelma

Kokeilut

MeUskaltajat hahmot

Kokeiluilla tavoitellaan innovatiivisia ratkaisuja, parannetaan palveluita, edistetään omatoimisuutta ja yrittäjyyttä sekä vahvistetaan alueellista ja paikallista päätöksentekoa ja yhteistyötä kansalaislähtöisiä toimintatapoja hyödyntäen. Esimerkkejä kuntiin kohdistuvasta kokeilutoiminnasta ovat Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelma ja valtioneuvoston Kokeileva Suomi -hanke.

Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelma pyrkii tekemään näkyväksi kuntien ja alueiden kokeilutoimintaa sekä edistämään kuntalähtöisiä kokeiluja ja verkottumista.

Ohjelman painopisteenä on kokeilukulttuurin vahvistaminen, jolloin korostuvat organisaation toimintatavat, ilmapiiri ja uskallus kokeilla. Kokeilut ovat myös keino rakentaa tulevaisuuden kuntaa.

Ohjelma edistää kuntalähtöisten kokeilujen käynnistymistä ja toteutumista sekä eri toimijoiden välistä vertaiskehittämistä. Myös kunnissa tapahtuvia kokeilujen sekä lupaavien ja hyvien käytäntöjen näkyväksi tekeminen ovat ohjelman keskeisiä tavoitteita.

Kokeilutoiminnan ja kokeilukulttuurin myötä kuntien ja koko kunta-alan rooli kehittäjinä ja tuloksellisuuden parantajana vahvistuu. Myös kuntien maine suomalaista yhteiskuntaa uudistavina toimijoina vahvistuu. Kokeiluille ominainen rajapintojen ylitys kuntaa suuremmilla alueilla lisää seutujen ja alueiden hyvinvointia ja elinvoimaa.

Käy keskustelua somessa tunnisteilla #kokeilevakunta ja #meuskaltajat

lego-proto

Tunnelmia Jalostamon ensimmäisestä työpajasta

Syksyn ensimmäisessä työpajassa tutkittiin määriteltyä haastetta laajemmin. Mukana oli seitsemän kuntatiimiä. Kolme heistä esittäytyy.
lateral-image-right
kokeilun äärellä

Kuvia ja tunnelmia kevään Kokeilujalostamotyöpajiosta

Kuntaliitto käynnisti ensimmäisen kunnille suunnatun Kokeilujalostamonsa tämän vuoden maaliskuussa. Kokeilujalostamon ideana on suunnitella ja testata kokeiluideoita ennen niiden käytännön toteutusta kunnissa. Kokeilujalostamon päätöstilaisuudessa 5.6 testattuja ideoita pitchattiin Kuntaliiton
lateral-image-left
kokeilut käytäntöön työkirja

Kokeilut käytäntöön -työkirja on julkaistu

Työkirjassa esitellään kokeilujen arviointiin ja niistä oppimiseen tarkoitettu uusi arviointimenetelmä. Sen tavoite on tukea kokeilujen vetäjiä, kehittäjiä ja levittäjiä arvioinnin keinoin. Työkirja on tarkoitettu kaikille kokeilujen vetäjille, kehittäjille ja toteuttajille.
lateral-image-right

Kokeilutarinoita kunnista

Uskalla kokeilla -ohjelman tavoitteena on tehdä näkyväksi kunnissa toteutettuja kokeiluja. Tutustu kuntien kokeilutarinoihin täällä.

Seminaarit ja tapahtumat

Tietoa Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelman seminaareista ja tapahtumista löydät täältä:

Uutiskirjeet

Verkoston uutiskirjeistä voit lukea mm. verkoston jäsenten terveisiä ja blogikirjoituksia sekä saat tietoa ajankohtaisista kokeiluteemaisista tapahtumista ja sisällöistä. Liity verkoston jäseneksi ja

Liity MeUskaltajat -verkostoon

MeUskaltajat -verkosto on avoin verkosto kaikille kokeiluista kiinnostuneille ja muille verkostoille. Verkoston tavoitteena on tarjota muun muassa tiedon ja kokemusten vaihtoa, hyviä käytäntöjä,

Kokeilijan tukimateriaalia

Tutkittua tietoa ja työkaluja kokeilujen tueksi.

Kokeiluasiaa muualla verkossa

Kokeilutoiminta ja kokeilukulttuurin edistäminen kiinnostavat tällä hetkellä laajalti monia toimijoita. Kokeilukulttuurin käyttöönotto on yksi hallituksen kärkihankkeista.

Kokeilublogi

Kuntakentän kehittämiseen ja kokeiluihin kannustavia bloggauksia. Taustalla kuntakentän ammattilaisia.

Kokeilulähettiläät

Kokeilulähettiläät -ryhmä edustaa kuntia ja alueita. Ryhmä sparraa Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelmaa kunta- ja aluenäkökulmasta.
Tuula Jäppinen

Tuula