Kirjastopalvelut

Kirjastojen toiminnalla on vaikuttavuutta

Kuntaliiton kirjastojen vaikuttavuusprojektissa Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia (2016) koottiin yhteen kuntaesimerkkejä sekä kirjastojen vaikuttavuustutkimusten tuloksia Suomessa ja ulkomailla.

Tiedote Nykyikirjasto on jokamiehen innovaatiokeskus.

​Lisäksi projektissa tuotettiin yhteistyöllä Vaikuttavuuden verkkosivusto

Vaikuttavuusjulkaisussa esitellään:

• kirjastojen kansainvälisiä ja kansallisia hyöty- ja vaikuttavuustutkimuksia,
  • toiminnan ja toimitilojen kehittämistä eri kunnissa (kuntaesimerkit),
  • hyvinvointikertomus ja tilastojen raportointityövälineet kehittämisen ja strategisen johtamisen välineenä sekä
  • kirjastojen elinkeinopoliittisia ja yhteiskunnallisia näkökulmia muun muassa keskustakirjaston vaikutusarvioinnin avulla.

Julkaisu ja verkkosivusto tehtiin yhteistyössä Helsingin tietokeskuksen, Helsingin kaupunginkirjaston - Yleisten kirjastojen keskuskirjaston ja kirjastojen valtakunnallisen verkkopalvelun www.kirjastot.fi kanssa.

Myös Suomen Kirjastoseura on koonnut yhteen tietoa Kirjastojen taloudellisista vaikutuksista (2017) .

Kuten Kuntaliiton ja yhteistyökumppaneiden Hyötyä, tietoa, elämyksiä -julkaisussa todetaan, myös Kirjastoseuran selvityksessä huomioidaan, että "Kirjastot toimivat vuorovaikutuksessa monien muiden julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa. Siksi niiden vaikutusten arvioiminen ei ole suoraviivaista. "

Kirjastojen keskeisenä tavoitteena on  edistää lukemiskulttuuria ja monipuolista lukutaitoa sekä mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Lukutaitoa tarvitaan jatkuvasti elämän eri vaiheissa.

Johanna Selkee

Etunimi