Kunnat hankkivat aurinkovoimaloita kimpassa

Suomen kunnat ovat lähteneet innokkaasti mukaan Suomen ympäristökeskuksen ja KL-Kuntahankintojen järjestämään aurinkovoimaloiden yhteishankintaan. Kyseessä on tällä hetkellä ainoa valtakunnallinen aurinkosähkövoimaloiden puitesopimus. Yhteishankintaan osallistui valmisteluvaiheessa 36 edelläkävijäkuntaa ympäri maata. Kevään 2017 aikana asiakasmäärä on kasvanut 41 toimijaan, jolloin uusimmiksi asiakkaiksi tulivat Inkoo ja Lappeenranta.

Aurinkovoimaloita on valmistumassa yli 80 kappaletta ja niiden yhteenlaskettu nimellisteho on enemmän kuin 1 MWp. Julkisiin rakennuksiin asennettavat aurinkosähköjärjestelmät nousevat esimerkiksi koulujen, terveyskeskusten ja kaupungintalojen katoille. Suurista ja keskisuurista kaupungeista mukana ovat Helsinki, Tampere, Oulu sekä Seinäjoki. Finlandia-talon katolle paneelit nousivat joulukuussa 2016.

Kunnat säästävät voimaloiden kilpailutuksen hinnassa eivätkä ne joudu tekemään voimaloihin kertainvestointeja. Sopimukseen voi lähteä mukaan kuukausiveloitusmallin mukaisesti, jolloin aurinkosähkölaitteet sekä niiden toiminta ovat laitetoimittajan vastuulla 12 vuoden takaisinmaksun ajan. Malli tekee voimaloista kustannusneutraaleita 12 vuoden ajaksi, koska sähkölaskuun tulevat säästöt tasaavat kustannuksia. Takaisinmaksuajan jälkeen voimalan tuottama sähkö on käytännössä ilmaista sen käyttöiän loppuun saakka. Laitteiden kilpailutuksesta vastasi KL-Kuntahankinnat ja laitetoimittajaksi valittiin GreenEnergy Finland Oy.

Sopimus on edelleen avoin kaikille kuntatoimijoille ja siihen voi liittyä koko neljäksi vuodeksi tai vain yhden voimalan hankinnan ajaksi. Ajatus aurinkovoimaloiden yhteishankinnoista kehitettiin Suomen ympäristökeskuksen koordinoimassa HINKU-hankkeessa.