2017-2019

Kunta hyvinvoinnin edistäjänä -verkostoprojekti

hyvinvoiva kunta

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on tulevaisuuden kunnan tärkeimpiä tehtäviä. Kunta hyvinvoinnin edistäjänä -verkostoprojekti tukee projektikuntien omaa hyvinvoinnin edistämisen työtä, toimintakulttuurin muutosta sekä selkiyttää kunnan uudistuvaa hyvinvoinnin edistämisen tehtävää. Verkostoprojektin omistaa Suomen Kuntaliitto ja sen rahoittajina toimivat sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö.

Verkostoprojektin teemat vuosina 2017-2019 ovat seuraavat:

•  Tulevaisuuden kunnan muuttuva hyvinvointirooli
  •  Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
  •  Hyvinvoinnin edistämisen hyvät käytännöt
  •  Hyvinvointiennakointi

Verkostoprojekti tarjoaa kunnille konkreettista tukea tulevaisuuden kunnan uusien roolien omaksumiseen sekä uusia toimintatapoja hyvinvoinnin edistämiseen. Samalla kunnat tukevat toisiaan ja kehittävät toimintaa vertaisoppimisen avulla yhteisissä työpajoissa. Kuntien ja tulevien maakuntien välinen yhteistyö konkretisoituu yhteisen projektin kautta. Näin syntyy yhteistyö- ja neuvottelumalleja maakuntien ja kuntien yhteiseen hyvinvoinnin edistämiseen. Toisaalta hyvinvoinnin edistäminen edellyttää myös muita kumppanuuksia ja monitoimijaisen yhteistyön muotoja.

Verkostoprojekti vahvistaa myös kansallista monitasoista vuoropuhelua eri keskeisten toimijoiden välillä ja mahdollistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työn nostamisen kansallisella tasolla näkyväksi. Verkostoprojektin omistaa Suomen Kuntaliitto ja sitä rahoittavat sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö. Lisäksi projekti tekee yhteistyötä Terve Kunta -verkostonTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Itä-Suomen Yliopiston kanssa.

Projektin tavoitteet:

• Tuetaan kuntien hyvinvointityön kehittämistä ja polun luomista indikaattorikeskeisyydestä toimenpiteisiin
  • Kehitetään hyvinvointijohtamista kunnissa ja yhdyspinnoilla: Hyvinvoinnin edistämisen edellyttämät rakenteet ja toimintamallit
  • Kehitetään kuntien ja tulevien maakuntien yhdyspinnoilla toteutettavaa hyvinvoinnin edistämistä, sen periaatteita ja niistä sopimisen mahdollisuuksia
  • Vahvistetaan hyvinvoinnin ennakointia projektin osallistujakunnissa

Hyvinvoinnin edistäminen Turussa vuonna 2019

Kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa ja tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun kaupungilta avaavat Turun hyvinvoinnin edistämisen toimia vuodelle 2019. Luvassa on mm. tutkimusta ja tiedolla johtamista.

Hyvinvoinnin edistäminen Mikkelissä vuonna 2019

Hyvinvointikoordinaattori Arja Väänänen Mikkelin kaupungilta kertoo, mikä on yhteistyön merkitys hyvinvoinnin edistämiselle vuonna 2019.
narrow

Mitä on Helsingin hyte tulevaisuudessa?

Mitä kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen tarkoittaa Helsingissä? Sosiaali- ja terveystoimialan johtaja Juha Jolkkonen sekä Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio kertovat omat näkemyksensä.
narrow

Miten hyvinvointia edistetään toimialojen yhteistyönä Kangasalla?

Kangasalan kaupungin hyvinvointikoordinaattori Maija Mäkinen ja hyvinvointijohtaja Kati Halonen kertovat, miten hyvinvoinnin edistämistä on toteutettu toimialojen yhteistyönä Kangasalla.
hyvinvointi

Hyvinvointiennakointi

Verkostoprojekti toteuttaa syksyn ja kevään 2018-2019 aika hyvinvointiennakoinnin prosessin, jossa pohditaan mitä hyvinvoinnin edistäminen vuonna 2030 tarkoittaa ja miten eri tahot voivat edistää hyvinvointia tulevaisuudessa.

Turvallisuus kuntalaisten arjessa

Turvallisuus koostuu monesta asiasta ja niin kunnilla kuin kuntalaisillakin on mahdollisuus tehdä paljon arjen turvallisuuden eteen. Videolla Kuntaliiton pelastustoimen kehittämispäällikkö Vesa-Pekka Tervo ja KUJA2-projektin projektipäällikkö Aki Pihlaja pohtivat mitkä asiat turvallisuuteen ja
lateral-image-left

Elinympäristö hyvinvoinnin edistäjänä

Erityisasiantuntija Tarja Hartikainen Kuntaliitosta kertoo, miten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin edistäminen otetaan huomioon, tulevaisuuden kunnan rakennettua ympäristöä suunniteltaessa.
lateral-image-right

Hyvinvointia liikunta- ja nuorisopalveluista

Kunnat käyttävät miljardi euroa vuodessa liikuntapalveluihin. Liikunta- ja nuorisopalvelujen merkitys kasvaa yhä, sanoo erityisasiantuntija Kari Sjöholm Kuntaliitosta.
lateral-image-left

Mikä ihmeen hyvinvointi?

Kuntalaisten hyvinvoinnin edistäminen on kunnan tärkein tehtävä. Hyvinvoinnin edistäminen on päätöksiä esimerkiksi kaavoituksesta, katujen hiekoituksesta, luokkakoosta tai uimahallin lippujen hinnoista.
lateral-image-right

Hae lisää