Kirjastopalvelut

Kuntien ja kirjastojen yhteistyö

Yhteistyöllä tuetaan kirjastojen toimintaedellytyksiä, toiminnan kehittämistä ja kirjastoammatillista osaamista. Työnjaolla, keskittämisellä sekä erikoistumisella kehitetään koko kirjastoverkkoa sekä edistetään palvelujen ja aineistojen saatavuutta.

Valtakunnallinen ja alueellinen kehittämistehtävä korvaavat nykyisen keskus- ja maakuntakirjastotoiminnan. Valtakunnallista ja alueellista kehittämistehtävää koskevat pykälät 7 ja 8 astuvat voimaan vasta 1.1.2018.

Valtakunnallista että alueellista kehittämistehtävää hoitavista yleisistä kirjastoista ja niiden toimialueista säädetään opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella. Asetus on tarkoitus antaa vuoden 2017 aikana. Alueellisen kehittämistehtävän myöntämisessä yleiselle kirjastolle huomioidaan muun muassa aluerakenne sekä kielelliset tekijät.

Valtakunnallisella ja alueellisella kehittämistehtävällä sekä erityisellä tehtävällä tarkoitetaan erikseen vuosittain valtion talousarviossa päätetyllä valtionavustuksella rahoitettavien tehtävien hoitamista. Kirjastoasetuksessa on säädetty keskus- ja maakuntakirjastotoiminnasta.

Keskeistä on myös kuntien vapaaehtoinen yhteistyö, jolla tuetaan kirjastojen toimintaedellytyksiä, toiminnan kehittämistä ja kirjastoammatillista osaamista. Työnjaolla, keskittämisellä sekä erikoistumisella kehitetään koko kirjastoverkkoa sekä edistetään palvelujen ja aineistojen saatavuutta.

Keskuskirjasto (1.1.2018 alkaen valtakunnallinen kehittämistehtävä)

Helsingin kaupunginkirjasto on vuodesta 1981 alkaen toiminut yleisten kirjastojen keskuskirjastona. Se saa tämän tehtävän hoitamista varten erillistä valtionavustusta. Keskuskirjastotehtävistä säädetään kirjastoasetuksessa. Keskuskirjastotoimintojen hoitaminen on Helsingin kaupunginkirjastossa hajautettu useille yksiköille ja henkilöille. Kirjastojen valtakunnalliset verkkopalvelut -yksikön Kirjastot.fi yleisten kirjastojen verkkopalvelusivusto on väylä kaikkiin kirjastopalveluihin verkossa, verkkotiedonhakuun sekä kirjastoalan ammattitietoon.

Maakuntakirjastot (1.1.2018 alkaen alueellinen kehittämistehtävä)

Kirjastoista 18 toimii kunnan suostumuksella maakuntakirjastona, joka tukee muun muassa koulutustilaisuuksin alueensa kuntien kirjasto- ja tietopalveluja. Maakuntakirjastojen tehtävät säädetään kirjastoasetuksessa, myös toiminta-alueen määrää opetus- ja kulttuuriministeriö.

Maakuntakirjastotoiminnan tavoitteena on kirjastoasetuksen mukaisesti tukea alueen yleisten kirjastojen tieto- ja kaukopalvelua, kehittää toiminta-aluetta koskevaa tietopalvelua, perehdyttää toiminta-alueen kirjastojen henkilöstöä kirjastotyö uusiin toimintamuotoihin ja kehittämishankkeisiin sekä suorittaa asianomaisen ministeriön antamat muut tehtävät.

Yleisten kirjastojen neuvosto

Yleisten kirjastojen neuvoston (YKN) tavoitteena on koordinoida yleisten kirjastojen yhteistyötä ja muodostaa yhteisiä kannanottoja. Neuvoston toiminta perustuu kirjastojen vapaaehtoiseen yhteistyöhön ja sen kautta syntyneeseen yhteistyön toimintamalliin. Kuntaliitolle neuvosto on merkittävä yhteistyökumppani.

Kirjastot tekevät yhteistyötä

Suurin osa kuntien kirjastoista kuuluu johonkin alueelliseen yhteistyöverkostoon, kirjastokimppaan. Verkostojen toimintatavat ja yhteistyön laajuus vaihtelevat alueittain, mutta yhteistyötä tehdään erityisesti alueellisesti yhtenäisten kirjastojärjestelmien ja verkkopalvelujen kehittämisessä sekä aineistohankinnassa ja kuljetuksissa.

Vakiintuneita kirjastojen alueellisia verkkoja ovat esimerkiksi pirkanmaalaisten kirjastojen PIKI-yhteistyö sekä varsinaissuomalainen VASKI-kirjastojen yhteenliittymä, Lapin kirjastokimppa sekä keskisuomalainen KESKI-kirjastokimppa. Kimpoilla on yleensä yhteinen verkkopalvelu, jonka kautta asiakkaiden käytössä on kimppaan kuuluvien kirjastojen kokoelmat ja kirjastopalvelut. Pääkaupunkiseudun kirjastoverkko HelMet on asukasluvultaan laajin kirjastojen yhteistyöverkko.

Yhteistä hankintaa

Erityisesti e-aineistojen hankinnan helpottamiseksi ovat kirjastot perustaneet konsortion, jossa toteutetaan kirjastojen valtakunnallista yhteistoimintaa. Yleisten kirjastojen konsortion tehtävänä on edistää yleisten kirjastojen valtakunnallista yhteistyötä: hankinnat, luettelointi, kirjastojärjestelmät, koulutus, tiedottaminen ja markkinointi. Kunnille vapaaehtoinen konsortioyhteistyö perustuu kunnan ja Helsingin kaupungin väliseen konsortiosopimukseen. Konsortio tekee yhteistyötä KL-Kuntahankintojen kanssa.

Seutukirjastot - vastuukuntamallilla

Kuntien yhteistoiminnasta säädetään kuntalaissa. Lain mukaan kunnat voivat sopimuksen nojalla hoitaa tehtäviään yhdessä siten että tehtävät annetaan yhden kunnan hoidettavaksi (vastuukuntamallilla) yhden tai useamman kunnan puolesta. Kunnat voivat myös päättää, että tehtävän hoitaa kuntayhtymä.

Vastuukuntamallisissa seutukirjastoissa joku jäsenkunnista hoitaa käytännössä muiden jäsenkuntien puolesta kirjastotoimen palveluineen. Kirjaston hallinto, henkilökunta, taloushallinto ynnä muut ovat vastuukunnalla. Kirjastoilla on yhteinen kirjastotoimenjohtaja ja usein myös yhteinen lautakunta. Yhteistoiminnassa muut sopimusosapuolet maksavat vastuukunnalle palvelujen järjestämisestä niin kuin kuntien välisessä sopimuksessa on sovittu. Yleensä kustannusten jakoperusteena on kunnan asukasluku.

Ensimmäisiä seutukirjastoja olivat Mikkelin seudun kirjasto ja Joensuun seutukirjasto. Mikkelin seudun kirjasto aloitti toimintansa vuonna 2004 ja Joensuun seutukirjasto vuonna 2007. Seutukirjastoselvityksiä on tehty muun muassa Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa, Keski-Suomessa, Kymenlaaksossa, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Etelä-Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla.

Johanna Selkee

Etunimi