Kunnan toimielimet

Lautakunnat

Valtuusto päättää hallintosäännössä kunnan lautakuntarakenteen.

Valtuusto asettaa kunnanhallituksen alaisena toimivat lautakunnat ja päättää niiden jäsenmäärästä sekä toimi- ja päätösvallasta. Valtuusto voi päättää asettaa lautakuntien sijasta valiokuntia hoitamaan pysyväisluonteisia tehtäviä.

Valiokuntien jäseninä ja varajäseninä voi olla vain valtuutettuja ja valtuuston varajäseniä (valiokuntamalli). Vaihtoehtoisesti valtuusto voi päättää, että kunnanhallituksen jäseniä valitaan lautakuntien tai valiokuntien puheenjohtajiksi (puheenjohtajamalli).

Lautakuntien jäsenet valitaan valtuuston toimikaudeksi, jollei valtuusto ole päättänyt lyhyemmästä toimikaudesta. Yleensä jäseniä valitaan pariton määrä, jotta äänet eivät yksittäisten kokousasioiden käsittelyssä äänestettäessä mene tasan. Lautakunnalla on oltava puheenjohtaja ja tarpeellinen määrä varapuheenjohtajia.

Lautakunnilla voi olla jaostoja. Niiden jäseninä voivat olla myös lautakunnan varajäsenet. Valtuuston niin päättäessä jaoston jäseniksi voidaan valita muitakin kuin lautakunnan jäseniä tai varajäseniä.

Palvelusähköposti hallintolakimiehet

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
hallintolakimiehet
hallintolakimiehet[at]kuntaliitto.fi

Vastuualueet
  • Palvelusähköposti hallintolakimiehet
  • Mm. kuntien hallintoon ja johtamisjärjestelmään, päätöksentekoon ja hallintomenettelyyn sekä julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvät kysymykset
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • hallintolakimiehet@kuntaliitto.fi
Organisaatio