Muutoksenhaku

kirjoittaminen

Muutoksenhaun kohteena voivat yleensä olla kunnan viranomaisen lopulliset päätökset. Valmistelua tai täytäntöönpanoa koskeviin päätöksiin ei voi hakea muutosta. Hallintopäätökseen haetaan muutosta kuntalain mukaan, ellei erikseen ole säädetty muutoksenhausta hallintovalituksella.

Valtuuston päätökseen haetaan suoraan muutosta hallinto-oikeudelle tehtävällä kunnallisvalituksella. Muiden toimielinten ja viranhaltijoiden päätöksiin haetaan ensi vaiheessa muutosta oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimuksen käsittely on kunnan sisäistä hallintomenettelyä ja hallinto-oikeudelle tehtävän kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe.

Erityislain säännöksen perusteella muutoksenhakukeinona voi kunnallisvalituksen sijasta olla hallintovalitus. Hallintovalituskin tehdään hallinto-oikeudelle, jollei erityislaissa ole säädetty muusta valitusviranomaisesta. Hallintovalitusta saattaa edeltää erityislaissa säädetty oikaisumenettely.

Kuntalain, hallintolain, hallintolainkäyttölain ja erityislakien muutoksenhakusäännöksiä sovelletaan kuntayhtymässä vastaavalla tavalla kuin kunnassa.

Keskeisimmät kuntia ja kuntayhtymiä koskevat oikeusprosessit eri tuomioistuimissa ovat seuraavat:Hallintotuomioistuinten lisäksi kunta ja kuntayhtymä voi olla osapuolena oikeudenkäynneissä myös muissa tuomioistuimissa:

  • hallintopäätökseen kohdistuvat kunnallisvalitus- sekä hallintovalitusasiat hallinto-oikeudessa
  • hallintoriitamenettely hallinto-oikeudessa, jos kysymyksessä on julkisoikeudelliseen oikeussuhteeseen perustuva riita
  • hankintalain mukaiset valitukset markkinaoikeudessa
  • yksityisoikeudellisissa riita-asioissa sekä rikosasioissa riita- tai rikosprosessi käräjäoikeudessa sekä
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa koskeva prosessi työtuomioistuimessa.

Päätöksen muutoksenhakukelpoisuus

Muutosta voi hakea vain kunnan viranomaisen lopulliseen päätökseen. Oikaisuvaatimus- tai valituskelpoinen on päätös, jolla asia on kunnassa ratkaistu tai jätetty tutkimatta. Muutosta ei saa hakea päätökseen, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Valmistelua koskeva päätös tulee myöhemmin lopullisesti ratkaistavaksi, joten tässä vaiheessa ei vielä ole tarvetta hakea muutosta. Vastaavasti muutosta ei voi hakea täytäntöönpanopäätökseen, koska jo aiemmin on ollut mahdollisuus hakea muutosta varsinaiseen asiaratkaisuun.

Jos oikaisuvaatimus tai valitus tehdään valmistelu- tai täytäntöönpanopäätöksestä, se jätetään tutkimatta.

Periaatepäätökset ja suunnitelmat

Valtuuston tai muun toimielimen hyväksymät periaatelinjaukset, joita on tarkoitus noudattaa tulevia päätöksiä tehtäessä, eivät yleensä ole muutoksenhakukelpoisia lopullisia asiaratkaisuja. Varsinaisen asiaratkaisun sisältävät päätökset tehdään myöhemmin.

KHO 15.6.2012/1701: Kun otettiin huomioon maakuntasuunnitelman luonne strategisena periaatesuunnitelmana, jolla ei ole välittömiä oikeusvaikutuksia, ei suunnitelman hyväksymistä koskevaan maakuntavaltuuston päätökseen saanut hakea muutosta.

Suunnitelman hyväksymistä koskevien päätösten muutoksenhakukelpoisuus on arvioitava tapauskohtaisesti. Keskeisiä ovat päätöksen oikeudelliset ja tosiasialliset vaikutukset. Suunnitelmaa koskevan päätöksen muutoksenhakukelpoisuus voi myös perustua erityislain säännökseen.

Taloussuunnitelma ja talousarvio

Taloussuunnitelman sisältämät asiat tulevat vielä myöhemmin talousarvion yhteydessä päätettäviksi, joten taloussuunnitelman hyväksymistä koskevaa päätöstä ei lähtökohtaisesti pidetä valituskelpoisena.

Alijäämän kattamista koskeva päätös sekä talousarviopäätökset ovat valituskelpoisia. Talousarvion perusteluihin otetut maininnat säästökohteista, jotka vaikuttavat määrärahoihin mutta joista vielä päätetään erikseen, eivät kuitenkaan ole valituskelpoisia.

KHO 8.4.2014 T 1190: Kunnanvaltuusto oli hyväksynyt vuoden 2012 talousarvion siten, että L:n koululle varattiin määräraha vain kevätlukukaudeksi 2012 ja koulun toiminnan todettiin loppuvan 31.7.2012. Kunnanvaltuusto oli sittemmin keväällä 2012 päättänyt, että L:n koulu lakkautetaan 31.7.2012. Kuntalain 65, 90 ja 91 § huomioon ottaen valtuuston päätös talousarvion hyväksymisestä on sinänsä valituskelpoinen. Muutoksenhakijat olivat valittaneet valtuuston päätöksestä L:n koulun lakkauttamisen osalta. Valitusta oli perusteltu menettelyllisillä seikoilla, jotka tulevat ratkaistavaksi siinä yhteydessä, kun valtuusto tekee erillisen valmistelun jälkeen lopullisen päätöksen L:n koulun lakkauttamisesta. Tähän nähden valittajien oikeussuojan tarve tai kunnan hallinnon ja toiminnan lainmukaisuuden valvonta eivät edellyttäneet mahdollisuutta saada tehdä kunnallisvalitusta talousarvion hyväksymispäätöksestä siltä osin kuin talousarvion perusteluihin oli otettu valtuuston periaatteellis­luonteinen kannanotto L:n koulun lakkauttamisesta. Valtuuston talousarvion hyväksymistä koskeva päätös koskee L:n koulun lakkauttamisen osalta vain valmistelua eikä siihen saanut tältä osin hakea muutosta.

Esitykset ja lausunnot

Kunnan viranomaisen esitykset ja lausunnot toisel­le viran­omaiselle ovat yleensä valmistelupäätöksiä. Jos kunnan viranomaisen esitys tai lausunto rajaa asiasta päättävän viranomaisen harkintavaltaa, kunnan viranomaisen päätös saattaa olla muutoksenhakukelpoinen.

KHO 2005:38: Kunnanvaltuuston päätös anoa valtioneuvostolta siirtoa S:n maakunnasta P:n maakuntaan koski vain valmistelua eikä ollut siten valituskelpoinen.

KHO 17.11.2000/2987: Kunnan puoltavalla lausunnolla ydinpolttoaineen loppusijoituspaikan rakentamiseen oli sitova merkitys asian ydinenergialain mukaisessa jatkokäsittelyssä. Valtuuston päätös oli valituskelpoinen.

Otto-oikeuden käyttäminen

Valmistelua koskevaksi päätökseksi katsotaan myös kuntalain 51 §:n nojalla tehty päätös ottaa asia käsiteltäväksi sekä myös päätös siitä, että asiaa ei oteta käsiteltäväksi.

KHO 20.9.2007 T 2346: Kaupunginhallituksen päätös, jossa oli todettu, että apulaiskaupunginjohtajan tekemää päätöstä ei oteta kaupunginhallituksen käsittelyyn, ei sisältänyt sellaista asiaratkaisua, johon voitiin hakea muutosta oikaisuvaatimuksin tai valittamalla. 

Kantelut ja aloitteet

Kunnanhallituksen tai lautakunnan kanteluasiassa antama päätös sisältää yleensä kannanoton siihen, onko asiassa syytä ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin. Jos päätös on ”Ei aihetta toimenpiteisiin”, ei päätökseen voi hakea muutosta. Päätös ei sisällä kantelun sisältönä olleeseen asiakysymykseen sellaista ratkaisua, johon voidaan hakea muutosta oikaisuvaatimuksella tai valittamalla.

Vastaavasti aloitteeseen annettuun päätökseen, jossa todetaan, että aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin, ei saa hakea muutosta. Päätös ei sisällä asiasisällöllisesti lopullista ratkaisua.

KHO 2008:24: Kunnan viranomainen oli päättänyt olla ryhtymättä toimenpiteisiin kuntalaisen aloitteen johdosta. Viranomaisen ratkaisusta ei saanut tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.

Mikäli aloitteeksi otsikoitu kirjelmä on tulkittavissa hakemukseksi omassa asiassa, hakemus on ratkaistava sisällöllisesti ja hakemukseen annettu päätös on muutoksenhakukelpoinen.

Lisää aiheesta:

Muutoksia hallintoasioiden muutoksenhakusäännöksiin
Kuntaliiton yleiskirje 19/2015, 27.11.2015, Saija Haapalehto

Hallintolain muutokset
Kuntaliiton yleiskirje 23/80/2010, Tanja Mansikka, Katariina Huikko 1.12.2010

Hallintolaki
Kuntaliiton yleiskirje 23/80/2003, Heikki Harjula, 14.10.2003.

Jätetaksa ja jätemaksu. Muutoksenhaku
Yhdyskunta ja ympäristö

Laitoshoidon asiakasmaksut. Päätös ja muutoksenhaku
Sosiaali- ja terveysasiat

Muualla verkossa

Lainsäädäntöä

Kuntalaki 10.4.2015/410
FINLEX

Kuntalaki 17.3.1995/365
FINLEX

Hallintolaki 6.6.2003/434
FINLEX

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13
FINLEX

Hallintolainkäyttölaki 26.7.1996/586
FINLEX

Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 25.4.1930/150
FINLEX

Oikeuskäytäntöhaku

KHO:n oikeuskäytäntöä hakutermillä "Muutoksenhaku"
Haku kohdistuu Finlexissä kaikkiin KHO:n vuosikirja- ja muihin ratkaisuihin, joiden asiasanoissa muutoksenhaku. Tuoreimmat ratkaisut listautuvat ensin.  Kuntaliitto ei vastaa hakutuloksen mahdollisista virheistä. Kattavin ja virheettömin tieto saadaan Finlexistä suoraan.

tags
Palvelusähköposti hallintolakimiehet

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
hallintolakimiehet
hallintolakimiehet[at]kuntaliitto.fi

Yhteystiedot
Vastuualueet
  • Palvelusähköposti hallintolakimiehet
  • Mm. kuntien hallintoon ja johtamisjärjestelmään, päätöksentekoon ja hallintomenettelyyn sekä julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvät kysymykset
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • hallintolakimiehet@kuntaliitto.fi
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
Tiimi
Palvelusähköpostit
Ida Sulin

Etunimi
Ida
Sukunimi
Sulin
johtava lakimies

Yhteystiedot
Puhelinnumero
+358 9 771 2467
Kännykkä
+358 50 563 3023
Vastuualueet
  • kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus
  • hallintomenettely
  • julkisuus ja tietosuoja
  • kielilaki
  • tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
EU- ja kansainväliset asiat; Kuntaliiton lakimiehet; Lakiyksikön hallintolakimiehet
Susanna Ijäs

Etunimi
Susanna
Sukunimi
Ijäs
lakimies

Yhteystiedot
Puhelinnumero
+358 9 771 2097
Kännykkä
+358 50 432 5684
Vastuualueet
  • kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus
  • hallintomenettely
  • julkisuus ja tietosuoja
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
Kuntaliiton lakimiehet; Lakiyksikön hallintolakimiehet
Riitta Myllymäki

Etunimi
Riitta
Sukunimi
Myllymäki
johtava lakimies

Yhteystiedot
Puhelinnumero
+358 9 771 2463
Kännykkä
+358 50 349 5460
Vastuualueet
  • kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus
  • hallintomenettely
  • julkisuus ja tietosuoja
  • vaalilainsäädäntö
  • kielilaki
  • kuntaliitokset
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
Kuntaliiton lakimiehet; Lakiyksikön hallintolakimiehet
Saija Haapalehto

Etunimi
Saija
Sukunimi
Haapalehto
lakimies

Yhteystiedot
Puhelinnumero
+358 9 771 2308
Vastuualueet
  • kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus
  • hallintomenettely
  • julkisuus ja tietosuoja
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
Kuntaliiton lakimiehet; Lakiyksikön hallintolakimiehet
Tarja Krakau

Etunimi
Tarja
Sukunimi
Krakau
lakimies

Yhteystiedot
Puhelinnumero
+358 9 771 2592
Vastuualueet
  • kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus
  • hallintomenettely
  • julkisuus ja tietosuoja
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Lakiasiat
Kuntaliiton lakimiehet; Lakiyksikön hallintolakimiehet