Sote- ja maakuntauudistus

Maakuntauudistuksen valmistelutilanne

Alueilla valmistaudutaan parhaillaan mm. siihen, että:

1. uudet 18 maakuntaa julkisoikeudellisina yhteisöinä perustetaan tämän hetken arvion mukaan 1.1.2019
  2. ensimmäiset maakuntavaalit toimitetaan toukokuussa 2019
  3. alueen kehittämiseen, infrastruktuuriin, ympäristöön, turvallisuuteen, identiteettiin jne. liittyvät tehtävät siirtyvät maakunnille 1.1.2021
  4. sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy maakunnille 1.1.2021
  5. pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy maakunnille 1.1.2021.

Väliaikaishallinto

Väliaikainen valmistelutoimielin eli vate tai ns. väliaikaishallinto vastaa maakunnan toiminnan ja hallinnon käynnistämisestä arviolta 1.1.2019 alkaen siihen saakka, kunnes maakuntavaltuusto toukokuussa 2019 on valittu ja on aloittanut toimintansa arviolta elokuussa 2019.

Väliaikaishallinnon kokoonpanosta ovat pääosin jo sopineet tai sopivat alueen maakunnan liitto, kunnat, sairaanhoitopiiri, erityishuoltopiiri, pelastuslaitos, ELY-keskus ja TE-toimisto. Maakunnan liitto johtaa neuvotteluja ja asettaa väliaikaishallinnon.

Aiemman lakiesityksen mukaan väliaikaishallinnon piti päättää maakunnan talousarviosta 2019. Tämän lisäksi väliaikaishallinnon tehtävinä oli selvittää ja valmistella tai osallistua erilaisten valmistelutehtävien selvittämiseen ja järjestämiseen. Se voi nimittää henkilöitä vain määräaikaisiin virka- tai työsopimussuhteisiin. Ja se voi tehdä sitovia sopimuksia vain määräaikaisesti voimassa oleviksi.

Johanna Viita

Etunimi
Johanna
Sukunimi