Kulttuuri ja taide

Kunnan kulttuuritoiminta

Kunnat vastaavat alueensa kulttuurin peruspalveluista. Kunnallinen kulttuuritoiminta perustuu lakiin kuntien kulttuuritoiminnasta.  #kuntienkulttuuritoimintalaki

Seuraa kirjasto- ja kulttuuriasioita ja erityisasiantuntija Johanna Selkeen blogia Linjoilla

Kulttuurin ja kirjaston tulevaisuuspäivä 24.10.2019.

Laita jo ylös kalenteriisi. Samalla kertaa myös Helsingin kirjamessuille, jossa paljastetaan vuoden kirjastokunta. Tulevaisuuspäivän ohjelma ilmoitetaan myöhemmin: Lisätietoa ja ilmoittautuminen.

Kutu-päivät syyskuussa Jyväskylässä

Syyskuussa Jyväskylään. Kutu-päivät 16.-17.9.2019. Jyväskylän kaupunki vastaa tapahtuman järjestämisestä. Kohteena erityisesti kulttuuritoiminnan suunnittelusta ja tuottamisesta vastaavat toimijat. Kuntaliitto on mukana tapahtuman toteuttamisen tukena laajassa yhteistyöverkostossa.  Tutustu päiviin: Kutu päivien ohjelma.

Kunnalliset kulttuuripalvelut

Kunnan ylläpitämä kulttuuritoiminta vaihtelee sisällöltään hyvinkin paljon riippuen paikkakunnan vahvuuksista ja mielenkiinnon kohteista. Kunnalliseen kulttuuritoimintaan kuuluvat yleinen kulttuuritoiminta ja avustukset sekä kunnasta riippuen museot, teatterit, orkesterit ja taideoppilaitokset.

​Kunta on paikallisen ja alueellisen kulttuuritoiminnan koordinaattori, verkostojen rakentaja ja tärkeä yhteyspiste alueen kulttuuritoimijoille. Kunnan kulttuuripalveluista ja tapahtumista saa kootusti tietoa kunnan tiedotuskanavien kautta.

Visio vuodelle 2025

Kulttuuripalveluiden merkitys alueen elinvoimaisuuden ja kuntalaisten hyvinvoinnin kannalta on suuri. Jokaisella on oikeus kulttuuripalveluihin iästä, kulttuuritaustasta ja elämäntilanteesta riippumatta ja palvelut ovat luonteva osa kuntalaisten jokapäiväistä elämää.

Kuntaliiton sivistyspoliittinen ohjelma - Sivistyksen suunta 2025

Johanna Selkee