Taide ja kulttuuri

Kulttuuri hyvinvointipalveluna - kulttuurihyvinvointi

Kulttuuri (ml. taide) kuuluu jokaisen ihmisen arkeen. Kultuurin kokeminen ja tekeminen tekee lähtökohtaisesti ihmiselle hyvää. Kaikilla on oikeus kulttuuripalveluihin asuinpaikasta ja elämäntilanteesta riippumatta (kulttuuriset oikeudet).

Tulevaisuuden kunnassa kulttuuripalveluilla on yhä kasvava merkitys hyvinvoinnin edistäjänä sekä työssä että vapaa-aikana. Kulttuuripalvelut parantavat ihmisten elämänlaatua, rakentavat yhteisöllisyyttä ja edistävät myönteistä sosiaalista ilmapiiriä. Samalla se rakentaa laajempaa yhteenkuuluvuutta ja paikallista identiteettiä.

Kulttuurihyvinvointi

Kulttuurin hyvinvointipalveluista puhutaan kuin toiminnalla on kulttuuristen tai taiteellisten päämäärien ohella myös joku toinen julkituotu yhteiskunnallinen tavoite. Kyseessä voi esimerkiksi olla nuorten syrjäytymisen ehkäisy, taiteen soveltava käyttö sairaalahoidossa, ikäihmisten kotona asumisen tukeminen tai osallisuuden tai asuinalueen aktiivisuuden ja yhteisöllisyyden lisääminen yhteisötaiteen avulla.

Kunnissa kiinnitetään yhä enemmän huomiota ennaltaehkäisevään toimintaan. Inhimillisesti ja myös resurssien kannalta on viisasta ja kustannustehokasta ehkäistä terveydellisten ja sosiaalisten ongelmien syntyä esimerkiksi kulttuurisin keinoin ja menetelmin. Kulttuuripalvelut integroidaan ja tullaan entistä enemmän integroimaan osaksi muita palveluja, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Kulttuurin saatavuuden edistämisen kärkihanke (okm)

Juha Sipilän kulttuurin kärkihankkeista keskittyy taiteen ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen. Tämä tapahtuu lisäämällä eri taiteenalojen ja kulttuuripalvelujen tarjontaa sekä käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja asiakastyössä. Tästä on mm. kyse kun puhutaan prosenttiperiaatteen laajentamisesta. Alkuperäinen prosenttiperiaate liittyy rakentamiseen, jolloin tietty osa rakentamiseen varatuista määrärahoista varataan taidehankintoihin.  Lisätietoa kulttuurin kärkihankkeesta.

Stm:n ja okm:n suositus taiteen ja kulttuurin saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suomen Kuntaliitto on ollut mukana suositusta valmistelleessa työryhmässä. #tuleluotaide

Lisätietoa prosenttiperiaatteen laajentamisesta Taiteen edistämiskeskuksen sivuilla. Sivuilta löytyy mm. tutkimustietoa sekä esimerkkejä toteutuksesta.

Prosenttiperiaatteen kehittämisohjelmasta lisätietoa. Ohjelmasta vastaa Taiteen edistämiskeskus (Taike)

Vuoden 2018 aikana kehitetään kulttuurin Teaviisari-vertailutietoa. Kyse on THL:n alaisesta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen seurantajärjestelmästä, jolla kunnat voivat seurata omia ja muiden kuntien prosesseja ja toimia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Ensimmäinen kulttuuria koskeva tiedonkeruu mahdollisesti jo kevään 2019 aikana.

Kuntaesimerkkejä kulttuurin hyvinvointipalveluista (Kuntaliitto)

Hyvinvoinnin edistämisen käytäntöjä kuvataan Kuntaliiton hyvinvoinnin edistämisen verkostoprojektissa. Siellä myös hyödyllisiä linkkejä lisätietoon.

Hyvinvointikertomus ja sitä koskeva sähköinen hyvinvointikertomus kokoavat väestön hyvinvoinnin edistämiseen ja elinoloihin littyvää kuntatietoa. Sähköistä alustaa ja siellä olevia hyvinvoinnin tilaa kuvaavia indikaattoreita kehitetää ja täydennetään koko ajan.

Johanna Selkee

Etunimi