Kunnat mukana vuoden 2019 Urheilugaalassa

Suomen liikkuvin kunta 2018

liikkuvin kunta logo

Toista kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsitään jälleen kuntalaisten liikuntamahdollisuuksia erinomaisesti edistänyttä kuntaa. Tänä vuonna teemana on kuntien elinvoimaisuus ja yhteisöllisyys.

Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan ohjelmaa ja sen järjestää Kuntaliitto yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Voittaja palkitaan Uno-pokaalilla Helsingin Hartwall Arenalla 17.1.2019 järjestettävässä Urheilugaalassa.

Liikunnalla elinvoimaa ja yhteisöllisyyttä

Kilpailussa etsitään kuntaa, joka on onnistunut liikunnan avulla vahvistamaan paikkakuntansa elinvoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä. Valinnassa painottuu etenkin se, miten kunta on onnistunut hyödyntämään liikuntaa vetovoimatekijänä sekä yhteisöllisyyden rakentajana.

- Suomen liikkuvin kunta -kilpailulla Kuntaliitto haluaa tehdä näkyväksi sitä hyvää työtä, mitä kunnissa tehdään liikunnan ja terveyden edistämisen eteen. Samalla haluamme nostaa esiin hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä kuntakentälle jaettavaksi, kertoo liikunta- ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija Teemu Japisson.

Kilpailu on avoin, maksuton ja tarkoitettu kunnille.

Ilmoittautumisaika vuoden 2018 kilpailuun on päättynyt.

Vuoden 2018 finalistit

Kouvola

Kouvolassa liikuntaa on hyödynnetty kaupungin vetovoimatekijänä monin eri tavoin. Liikunta on kirjattu kaupungin strategiaan ja on siten merkittävä osa Kouvolan imagoa. Kouvolassa on tehty toimivia ratkaisuja liikkumisen lisäämiseksi ja liikunnan edellytysten vahvistamiseksi. Kaupunki mahdollistaa edullisen liikunnan harrastamisen ja omatoimisen liikkumisen panostamalla liikuntapaikkarakentamiseen ja liikuntaverkostoon koko laajan kunnan alueella.

Oulu

Oulun kaupunkistrategiaan on linjattu, että hyvinvointi kuuluu kaikille. Kaupungin liikuntapalvelujen keskeisenä tavoitteena on edistää terveysliikuntaa ja hyvinvointiaktiivisuutta siten, että liikuntapalvelut ovat kuntalaisten käytettävissä iästä, sukupuolesta, varallisuudesta, taidosta tai liikunta-aktiivisuudesta riippumatta. Oulussa liikuntapalvelut ja liikuntaan mahdollistavat olosuhteet nähdään keskeisinä vetovoimatekijöinä.

Vihti

Vihdissä elämisen ja harrastamisen helppous sekä hyvien liikkumisolosuhteiden edistäminen on tunnistettu paitsi yhteisöllisesti tärkeiksi myös keskeisiksi kunnan vahvuuksiksi ja vetovoimatekijöiksi. Panostukset liikuntaan näkyvät laajasti koko toiminnassa aina strategiatasolta käytännön tekoihin. Viimeisen kymmenen vuoden ajan Vihdissä on panostettu liikuntapaikkojen kehittämiseen ja monipuolinen liikuntapaikkaverkosto mahdollistaa kuntalaisille laadukkaat mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen.

Katso myös: Vuoden 2017 Suomen liikkuvin kunta

Oulun kaupunki

Hyvinvointiaktiivisuus Oulussa - strategiasta käytäntöön

Oulussa on viime viikkoina juhlittu Suomen liikkuvin kunta -kilpailun voittoa. Uno-pokaali on aloittanut kierroksensa kuntalaisten parissa eri liikuntalaitoksissa ja toimipisteissä, tapahtumissa ja tilaisuuksissa.
oululaiset

Oulu on Suomen liikkuvin kunta

Oulu on valittu Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi Urheilugaalassa Hartwall Arenalla. Kaupunki kannustaa aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntapaan sekä löytämään mahdollisuuksia hyvinvointiaktiivisuudesta. Työ palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Suomen liikkuvimman kunnan tittelillä.
urheilugaala

Kouvola, Oulu ja Vihti ovat Suomen liikkuvin kunta -kisan finalistit

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finaaliin valittiin Kouvola, Oulu ja Vihti. Finalistit julkistettiin Urheilugaalan ehdokasjulkistustilaisuudessa Töölön kisahallissa Helsingissä 8.12.2018.
Ulkoliikuntaa

Yli 70 kuntaa tavoittelee Suomen liikkuvimman kunnan titteliä

Suomen liikkuvimman kunnan tittelistä kisaa tänä vuonna yli 70 kuntaa eri puolilta Suomea. Toista kertaa järjestettävässä kilpailussa etsitään kuntaa, joka on onnistunut liikunnan avulla vahvistamaan paikkakuntansa elinvoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä.
suomen liikkuvin kunta logo

Kunnat mukana vuoden 2019 Urheilugaalassa: Kuntaliitto etsii Suomen liikkuvinta kuntaa

asikkala

Liikunnasta ja hyvinvoinnista voidaan rakentaa kuntastrategian aito kärki

Asikkala valittiin tammikuussa 2018 Urheilugaalassa Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi. Voiton myötä olemme päässeet kertomaan eri foorumeilla, mitä liikunta, hyvinvointi ja terveys Asikkalalle merkitsevät ja miten ne näkyvät kunnan arjessa, kirjoittaa kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norbacka.