Kunnat mukana vuoden 2018 Urheilugaalassa:

Tervetuloa osallistumaan Suomen liikkuvin kunta -kisaan

Suomen liikkuvin kunta -logo

Ensimmäistä kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsitään erinomaisesti kuntalaisten liikuntamahdollisuuksia edistänyttä kuntaa. Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan ohjelmaa ja sen järjestää Suomen Kuntaliitto, yhteistyökumppaneinaan THL, Suomen Olympiakomitea ja Urheilugaala. Voittaja tullaan palkitsemaan Uno-pokaalilla 18.1.2018 Helsingissä Hartwall Arenalla pidettävässä Urheilugaalassa.

Kilpailu on avoin ja maksuton kaikille kunnille. Ilmoittautumisaika päättyy perjantaina 17.11.2017 klo 12:00.

Kuntien kirjaamoihin on lähetetty 30.10.2017 verkkoilmoittautumislomake kilpailuun. Viesti on pyydetty välittämään kunnan liikuntatoimesta vastaavalle henkilölle.

Kilpailukategoriat ja tuomaristo

Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa on kolme kategoriaa. Jokainen kunta voi asettua ehdolle yhdessä tai useammassa Liikkuvin kunta -kategoriassa. Jokaisesta kunnasta täytetään vain yksi ilmoittautumislomake. Kuntaliiton valintaraati käy läpi kaikki hakemukset ja esittää kolmea parasta ehdokasta Urheilugaalan palkintolautakunnalle. Voittajakunnan valitsee Urheilugaalan Suuri raati.

1. Kunta monipuolisten ja liikkumaan houkuttelevien liikuntapaikkojen edistäjänä

• liikuntapaikkojen saavutettavuus, esteettömyys, liikuntapaikkaverkoston kokonaisuus
  • liikuntapaikkojen hinnat lapsille ja nuorille
  • lasten ja nuorten toiminnan painottaminen loppuiltapäivään ja alkuillan tunteihin

2. Kunnan liikuntaa lisäävät toimenpiteet, hanke-ja kokeilutoiminta

• toiminnan kohdentaminen vähemmän liikkuville ryhmille, liikuntaneuvonta, kurssit
  • liikunnan yhteistyö kunnan muiden toimialojen kanssa (sote, koulutus, kulttuuri yms.)
  • uudet innovaatiot (uskallus tehdä jotain uutta)

3. Kunnan liikunnan rooli kumppanuuksien vahvistajana

• yhteistyö kolmannen sektorin kanssa
  • yhteistyö yritysten kanssa (erilaiset tapahtumat, elämykset)

Kuntaliiton valintaraatiin kuuluvat:

Tapani Kauppinen, THL
Riia Martinoja, Urheilugaala
Esa Nieminen, Kuntaliitto
Risto Nieminen, Suomen Olympiakomitea
Nella Savolainen, THL
Kari Sjöholm, Kuntaliitto

Valintaraati käyttää päätöksenteon tukena THL:n Terveydenedistämisaktiivisuuden viitekehys TEAviisaria.

Kilpailun eteneminen

Kolme Suomen liikkuvin kunta -ehdokasta julkistetaan suorassa Ylen Urheiluviikonloppu lähetyksessä 2.12.2017. Ehdokkaiksi valituista kunnista kuvataan esittelyvideo Urheilugaalaa varten ja kunnat voivat myös itse hyödyntää videota ja saamaansa julkisuutta. Myös Kuntaliitto tiedottaa aktiivisesti Liikkuvin kunta -kilpailusta ja kolmesta jatkoon päässeestä kunnasta eri viestintäkanavissaan. Sosiaalisessa mediassa kilpailusta käytetään tunnistetta #liikkuvinkunta.

Kolmen ehdokkaaksi valitun kunnan edustajien tulee olla käytettävissä Helsingissä lauantaina 2.12.2017 Ylen studiolla ehdokkaiden julkistuksessa sekä voittajan julkistuksessa Urheilugaalassa 18.1.2018 Hartwall Areenalla Helsingissä.

Kilpailuun osallistuminen on maksutonta. Kuntaliitto kustantaa kolmen ehdokkaaksi valitun kunnan edustajien (2 henkilöä/kunta) osallistumisen Urheilugaalaan, mutta ei matka- ja yöpymiskuluja.