Sivistyskunnan roolit ja tuki -projekti

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikössä on käynnistetty projekti, joka nostaa esiin opetus- ja kulttuuripalvelujen roolia ja merkitystä tulevaisuuden kunnassa. Kuntaliiton Sivistyskunnan roolit ja tuki -projektilla tähdätään sivistyskunnan mahdollisuuksien löytämiseen ja vahvuuksien osoittamiseen. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön roolia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Sivistyspalvelujen vaikutus on vahva myös tulevaisuuden kunnan muissa rooleissa. Projektilla on tarkoitus auttaa ja ohjata kuntia hyödyntämään sivistyspalveluihin liittyvää osaamista monipuolisesti tulevaisuuden kunnan rakentamisessa.

Taustalla on myös opetus- ja kulttuuriministeriön Sivistyskunta -yhteistyöryhmän sekä Lasten ja perheiden palvelujen (LAPE)  muutosohjelman tavoitteet ja työskentely.

Kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä sivistyspalvelut sekä sosiaali- ja terveyspalvelut limittyvät toisiinsa monin tavoin ja palvelujen väliltä löytyy runsaasti ns yhdyspintoja. Tulevaisuudessa näillä yhdyspinnoilla työskennellään yhteistyössä kuntien ja maakuntien toimijoiden kanssa. Yhteistyön onnistumisella on suora yhteys asiakaspalvelun laatuun. Sote-uudistukseen liittyvä yhdyspintatyö tulee olemaan projektin lähiajan painopiste ja siinä toimitaan yhteistyössä Kuntaliiton muiden hankkeiden kanssa. Tavoitteena on auttaa ja tukea kuntia yhdyspintojen tunnistamisessa ja ratkaisujen löytämisessä.

Sivistyskunnan roolit ja tuki -projektin tavoitteiksi on asetettu

• Tulevaisuuden kunnan roolit kirkastuvat ja ymmärrys sivistyspalvelujen vaikutuksesta eri rooleissa lisääntyy.

• Kunnat saavat tukea strategiatyöhönsä ja omien vahvuuksien löytämiseen ja hyödyntämiseen sivistyspalvelujen näkökulmasta.

• Kunnan ja maakunnan välisille yhdyspinnoille löydetään toimivia yhteistyökäytäntöjä.

• Opetus- ja kulttuuritoimen asiantuntijuus ja kunnissa oleva arjen tieto välittyy valtakunnallisten uudistusten valmisteluun.

• Opetus- ja kulttuuripalvelut -yksikkö on vahvasti mukana Tulevaisuuden kunta (Kunnat 2021) muutosohjelmassa.

Projekti ajoittuu vuosille 2017-2019. Kunnille tarjottavan tuen muotoja kehitetään kuntien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Työssä hyödynnetään Kuntaliiton olemassa olevia verkostoja.

Työn painopisteet voidaan tiivistää seuraavasti

1. Tulevaisuuden sivistyskunnan strategiatyö

2. Maakunta-uudistukseen liittyvä muutos ja yhdyspinnat

3. Yhteistyön vahvistaminen ja asiantuntijatiedon hyödyntäminen

Projektissa käydään vuoropuhelua kuntien kanssa ja kuntakentän näkemyksiä tuodaan Kuntaliiton toimijoiden kautta OKM:n Sivistyskunta -yhteistyöryhmälle, LAPE-työhön ja parlamentaarisen työryhmän työskentelyyn.

Linkkejä aiheeseen:

Kuntaliiton muutostuki

Tulevaisuuden sivistyskunta

Yhteenveto kuntien sivistysjohdolle tehdystä kyselystä koskien lasten ja perheiden palveluiden valmistelua sote- ja maakuntauudistuksessa

Irmeli Myllymäki

Etunimi