Tulevaisuuden sivistyskunta

Kuntien toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Talouden ennakoimattomuus ja väestön polarisoituminen aiheuttavat kunnille haasteita ja samalla perinteisen demokratian toimintamallit menevät uusiksi. Digitalisaatio ja teknologian kehitys haastaa kuntia, mutta tuo samalla valtavasti uusia mahdollisuuksia. Iso kansallinen sosiaali- ja terveystoimea koskeva uudistus pistää miettimään, miten tulevaisuuden peruskunta rakennetaan niin, että kuntalaisten palvelut ovat jatkossakin lähellä ihmistä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtyessä maakuntien vastuulle 1.1.2019 opetus- ja kulttuuripalvelujen kokonaisuus tulee olemaan kunnan suurin toimiala. Uudistuksen jälkeen sivistyspalvelujen osuus kuntien toimintakuluista tulee olemaan lähes 60 prosenttia. Tulevaisuuden kunnan voidaankin luonnehtia olevan sivistyskunta.

Kuntaliitossa on määritelty tulevaisuuden kunnalle erilaisia rooleja. Kunnat vastaavat tulevaisuudessa paikallisen identiteetin ja demokratian, kuntalaisten hyvinvoinnin sekä alueen elinvoiman edistämisestä. Painotukset eri roolien välillä voivat vaihdella kunkin kunnan omien vahvuuksien mukaan. Opetus- ja kulttuuripalvelut ovat avainasemassa sivistysroolin vahvistajana.

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikössä käynnistetyn tulevaisuuden sivistyskunta -työn tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön roolia paitsi sivistyksen niin myös terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Vaikutus on vahva myös tulevaisuuden kunnan muissa rooleissa. Sivistyspalvelujen tuottaminen asukkaille on suoraan yhteydessä esimerkiksi alueiden käytön suunnitteluun ja elinympäristön rakentamiseen, elinkeino- ja työllisyyskysymykset taas kytkeytyvät varsinkin toisen asteen koulutukseen. Sosiaali- ja terveyssektorin toimijat ovat varhaiskasvatuksen ja opetuksen keskeisiä kumppaneita arjessa kuntalaisten hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä.

Kunnan tulevaisuuteen liittyy paljon kysymyksiä. Keskeistä on kunnan omien vahvuuksien löytäminen ja hyödyntäminen strategisessa päätöksenteossa. Sote-uudistuksen myötä kuntien päätöksentekijöille jää enemmän aikaa keskittyä sivistyskunnan haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Samaan aikaan on tärkeää huolehtia siitä, että meneillään olevissa uudistuksissa kuntien sivistystoimen palvelujen ja maakunnan vastuulle siirtyvien sosiaali- ja terveyspalvelujen väliset yhteistyön muodot valmistellaan huolella. Tämä tarkoittaa yhdyspintojen tunnistamista ja sitä, että tulevien toimintamallien suunnittelussa on mukana sivistystoimen asiantuntemus.

Asiaan liittyviä  Kuntaliiton hankkeita:

Sivistyskunnan roolit ja tuki -projekti

Tulevaisuuden kunta -ohjelma

Kunta hyvinvoinnin edistäjänä -projekti

Blogi: Sivistyskuntaa rakentamassa - yhteistyötä yhdyspinnoilla

lateral-image-left

Blogi: Kumppanuuksilla ilo ja elinvoimaa

Kuntaliitto vetää työpajaa Maaseutuparlamenttissa Leppävirralla 2.9. Työpajan aiheena on kumppanuudet.
narrow
Irmeli Myllymäki