Vuoden valtuutettu 2019

vuoden valtuutettu

Etsimme vuoden valtuutettua!

Löytyykö valtuustostanne esimerkillinen yhteistyön edistäjä ja tulevaisuuden rakentaja?

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden valtuutettu -palkinnon. Kilpailun avulla Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota paikallisdemokratian merkitykseen ja nostaa esiin kuntien luottamushenkilöiden tekemää tärkeää työtä.

Vuoden valtuutettu palkitaan kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa 12.6.2019. Palkinnoksi voittaja saa Assi Arnimaa-Leinosen  suunnitteleman kunniamerkin ja kunniakirjan. Lisäksi voittaneen valtuutetun valtuusto saa käyttöönsä Kuntaliiton ja Kuntasäätiön myöntämän 10.000 euron stipendin koulutukseen ja konsultointiin käytettäväksi.

Arviointikriteereinä uudistaminen ja yhteistyötaidot

Kilpailun voittajan valitsee asiantuntijaraati, jossa on edustettuna sekä kunta-alan asiantuntijoita että luottamushenkilöitä. Tämän vuoden arviointikriteereissä painotetaan erityisesti uudistamis- ja yhteistyötaitoja.

Kilpailun ilmoittautumisaika alkaa 6. maaliskuuta ja päättyy 15. toukokuuta 2019. Ehdokkaita kilpailuun voivat ilmoittaa luottamushenkilöt itse, kuntien henkilöstö tai kuntalaiset. Ilmiantolomakkeessa kysytään ilmiannon perustelut sekä ehdotuksen tekijän ja vähintään yhden suosittelijan yhteystiedot. Ilmoita ehdokkaasi tai itsesi mukaan tämän linkin kautta.

Kysymyksiä ja vastauksia

Miten kilpailuun osallistutaan?

Kilpailuun osallistuminen tapahtuu sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, jonka linkki löytyy tästä. Lomakkeessa pyydetään perusteluja, miksi juuri kyseinen valtuutettu ansaitsisi tulla valituksi. Toivomme mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä, jotka ilmentävät valtuutetun ansioitunutta toimintaa.

Kuka voi osallistua kilpailuun?

Vuoden valtuutettu -kilpailussa etsitään esimerkillisesti toimivaa, uudistamis- ja yhteistyökykyistä kunnan- tai kaupunginvaltuutettua. Kuka tahansa voi ilmiantaa ja ehdottaa kilpailuun mukaan mielestään ansioituneen ja kilpailun kriteerit täyttävän valtuutetun. Ilmiantoja voivat tehdä kuntalaiset, kuntien henkilöstö ja sidosryhmien jäsenet, media, toiset luottamushenkilöt ja viranhaltijat. Kilpailuun on mahdollista ilmoittaa myös itse itsensä. Ilmiantolomakkeessa pyydetään ilmoittajan lisäksi vähintään yhden suosittelijan yhteystietoja.

Miten voittaja valitaan?

Kuntaliiton tiimi tekee kaikista saaduista ilmoittautumisista esikarsinnan, minkä perusteella kilpailun raati valitsee voittajan. Raadin jäseninä toimivat Tapani Tölli (raadin puheenjohtaja), Minna Karhunen, Kalle Larsson ja Elisa Gebhard.

Tämän vuoden kilpailussa kiinnitetään huomiota ensisijaisesti valtuutetun uudistamis- ja yhteistyötaitoihin. Kilpailussa menestystä niittävä ja vuoden valtuutetuksi valittava luottamushenkilö

1. Elää ajassa ja tunnistaa muutosten tuomat mahdollisuudet
  2. Luo uusia ratkaisumalleja, tukee uudistumista
  3. Ajattelee ja toimii strategisesti ja pitkäjänteisesti
  4. Rakentaa omalla tekemisellään luottamusta ja yhteistyötä sekä toimii vastuullisesti
  5. Arvostaa henkilöstön osaamista ja nostaa esiin kunnan onnistumisia

Miten voittaja palkitaan?

Vuoden valtuutettu saa palkinnoksi kunniakirjan sekä Assi Arnimaa-Leinosen suunnitteleman kunniamerkin. Lisäksi voittaneen valtuutetun koko valtuusto saa käyttöönsä Kuntaliiton ja Kuntasäätiön myöntämän 10 000 euron stipendin koulutukseen ja konsultointiin käytettäväksi. Voittaja palkitaan kuntapuheenjohtajapäivillä Oulussa 12.6.2019.

Katso alta raadin jäsenenä toimivan Tammelan kunnanjohtajaj Kalle Larssonin ajatuksia kilpailusta.