EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto Brysselissä

Kuntaliiton Brysselin toimisto

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kuntien toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen. Vaikutamme EU:ssa sekä hyödynnämme EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön. Kuntaliitolla on ollut EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä vuodesta 1992 lähtien.

Brysselissä Kuntaliitto pitää yhteyttä EU:n toimielimiin ja muihin yhteistyökumppaneihin, vaikuttaa kansainvälisissä verkostoissa, toimii tukikohtana ja kohtauspaikkana Kuntaliiton asiantuntijoiden ja alueiden komitean jäsenille sekä järjestää koulutusta, tapaamisia ja seminaareja EU-asioista.

Kuntaliiton tehtävänä on tuoda keskusteluihin ja päätöksentekoon Suomen alue- ja paikallishallinnon näkökulma sekä tehdä tunnetuksi suomalaisten kuntien toimintaa ja hallintojärjestelmän erityispiirteitä. Kuntaliitto toimii  Brysselissä yhteistyössä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä sekä CEMR:in kanssa.

Seuraa toimintaamme

Voit seurata toiminaamme  Twitterissä ja Instagramissa tai tilaamalla uutiskirjeemme.

Yhteystiedot

Bryssellin toimisto sijaitsee EU-instituutioiden läheisyydessä ”Euroopan Kuntatalossa”, joka kokoaa saman katon alle lähes kolmekymmentä alue- ja paikallishallintoa edustavaa kansallisen liiton Brysselin toimistoa sekä eri kaupunkien toimistoa. Talossa toimivat myös Euroopan kunta- ja alueliittojen kattojärjestö CEMR. Kuntaliiton  Toimisto sijaitsee osoitteessa Square de Meeûs 1 (4. kerros).

Toimistolle pääsee kätevästi metrolla. Lähin metroasema on Trône, josta on noin 5 minuutin kävelymatka toimistollemme.

Lentoasemalta voit ottaa junan, taksin tai Airport-bussin numero 12 tai 21. Bussimatka kestää noin puoli tuntia. Päätepysäkiltä (Place du Luxembourg) on toimistolle noin 200 metrin kävelymatka.

Osoite:

Association of Finnish Local and Regional Authorities
Square de Meeûs 1
1000 Brussels, Belgium

eu

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan tavoitteet ja painopisteet vuonna 2018

Lisätietoa Kuntaliiton EU-edunvalvonnan painopisteistä löytyy julkaisusta. Tavoitteet laaditaan vuosittain ja niitä päivitetään tarpeen vaatiessa.
lateral-image-right

Hae lisää