Tukea kuntien uudistumiseen

Kehittäminen

Kehittäminen käsitteenä on laaja ja sille ei ole selkeää, yksiselitteistä määritelmää. Kehittämisessä on kyse olemassa olevan parantamisesta tai kokonaan uuden luomisesta.

Karkeasti kehittäminen voidaan jäsentää kahteen erityyppiseen lähestymistapaan  - perinteiseen suunnitelmalliseen kehittämiseen ja kokeilevaan kehittämiseen. Suunnitelmallinen kehittäminen on tyypillisesti tehokkain kehittämistapa inkrementaalisille uudistuksille (esim. vanhojen tuotteiden, prosessien tai palveluiden parantaminen), koska ideaan liittyvä epävarmuus voidaan poistaa huolellisella etukäteissuunnitellulla. Sitä vastoin asioissa, joissa vaaditaan uuden ymmärryksen luomista käyttötarpeista tai ratkaisuista, kannattaa usein hyödyntää kokeilevaa kehittämistä.

Kuntaliitto tukee kuntien uudistumispyrkimyksiä eri tavoin. Tälle sivulle kokoamme tietoa ja työkaluja kuntien kehittämistyön tueksi. Sivusto rakentuu vaiheittain kevään aikana.

Takaisin Kuntien toiminnan uudistamiseen

centred-liftup
Äiti ja lapsi

Kuntaliitto kuntien kehittäjäkumppanina

Kuntaliiton tutkimus- ja kehittämistoiminnan tehtävänä on edistää kuntien ja koko kunta-alan uudistumista. Haluamme olla luomassa edellytyksiä kuntien kestävälle ja tulokselliselle uudistumiselle sekä elinvoimaisuuden ja kuntalaisten hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamiselle.
kuva skeittipuistosta

Kaupunkiohjelma

Kuntaliiton kaupunkiohjelman tavoitteet vuosille 2017-2019 ovat: Kaupunkien merkityksen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen, kaupunkien tulevaisuustyön ja kansainvälistymisen tukeminen ja rakentavan vuorovaikutuksen tukeminen sekä kaupunkien ja valtion välillä että kaupunkiseuduilla.
lateral-image-right
kuva pyöräilijöistä

Seutukaupunkiverkosto

Seutukaupunkeja ovat kaupungit, jotka ovat seutunsa ja talousalueensa keskuksia (seutukeskus) tai keskuspareja, mutta eivät ole maakuntien keskuksia.

Kehyskuntaverkosto

Kehyskuntaverkosto on Joensuun, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Oulun, Tampereen ja Turun kehyskuntien muodostama yhteistyöverkosto.
lateral-image-right
Innokylän verkkopalvelu

Innokylä

Innokylä on hyvinvointi- ja terveysalojen avoin innovaatioyhteisö, joka tarjoaa tietoa ja työkaluja kehitystyöhön sekä kehitettyjen käytäntöjen levittämiseen. Innokylässä toimijat voivat löytää toisensa ja kehittää yhdessä.